著者
ボイクマン 総子 根本 愛子 松下 達彦
出版者
日本語教育方法研究会
雑誌
日本語教育方法研究会誌 (ISSN:18813968)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.2-3, 2019 (Released:2019-07-02)
参考文献数
5

A placement test (PT) should be administered to many test-takers simultaneously, simply, and in a short period of time. Additionally, its results should have high reliability. However, conventional speaking tests do not satisfy these conditions. To address this, we have developed STAR, Speaking Test of Active Reaction, along with two evaluation tools: a rubric and audio samples. Using these, five evaluators graded the performance of 32 test-takers. We found a high intraclass correlation coefficient and that the raters gave results consistent with one another. Time spent on evaluation was short— fewer than two minutes per test-taker. Therefore, we conclude that as a speaking test for PT, STAR has the necessary qualities of reliability, validity, and usefulness.

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ちなみにこれは実際のテストを採点したわけではなく、ある評価実験に協力した時の話です。私が迷った点や感じたバイアスは研究者に伝えています。私の基準で実際に採点・評価を下された学生はいないのでご安心を!(実験については以下参照) https://t.co/Yd4jeTXrF6
@barajun こちらもぶら下げておきます。 東京大学ボイクマン研が開発中のスピーキングテストSTAR https://t.co/P0pC09mhqT

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