著者
大隈 慎吾
出版者
日本メディア学会
雑誌
マス・コミュニケーション研究 (ISSN:13411306)
巻号頁・発行日
vol.94, pp.23-34, 2019-01-31 (Released:2019-06-06)
参考文献数
11

This paper explores polling methods that provide alternatives to randomdigit dialing (RDD) as today’s mainstream. While no readily available alternativesare identified, potentially viable internet-based alternatives are beingdeveloped. For instance, responses from sample members could be sought byrequesting them to access polling websites through their PCs or smartphonesas specified on letters sent to them by postal mail. Another idea is to usemobile phones to call or send text (SMS) messages to intended targets torequest their responses via SMS. These potential alternatives still suffer froman insufficient response rate. Such internet-based polling must be continueduntil the response rate improves. Once the rate grows high enough, these alternativepolls can be conducted in place of RDD with confidence in the IT literacyof general voters who can respond to opinion polls online.

言及状況

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ツイッターで得票数の予想をしているのだろうか。メディアも各党も現状、RDDがメインの手法だと思う(そこに取材結果なども加味して予想)。 なおRDDに代わる調査手法については、下記論考が興味深い。 https://t.co/0SztvSX7ih
毎日新聞世論調査室の大隈慎吾さんの昨年の論文です。右上のPDFをダウンロード、で中身が読めます。 https://t.co/0iSE80r08Q で、ここで、やってる調査に依拠してるんだけど、実験しながらそれを大々的に信用あるものとして報道していて、たちが悪い気がしている。 https://t.co/iq87FqKWPc
@dguPRkkeNL9j6tH @fujiwaraason2 「主なスタッフ」は毎日の人なのか、知らんけど。 調査研究部長 平田 崇浩 https://t.co/a5V0tQsb3p 調査研究部次長 大隅 慎吾 https://t.co/OSnZmjhbRc 取締役 前田 浩智 https://t.co/wNoW8RzsDy

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