著者
斎藤 弘子 上田 功
出版者
日本音声学会
雑誌
音声研究 (ISSN:13428675)
巻号頁・発行日
vol.15, no.1, pp.87-95, 2011-04-30 (Released:2017-08-31)

This paper surveys the phenomenon of misplacement of the intonation nucleus in English by Japanese learners, by integrating the studies conducted by the same authors on several occasions. The studies were carried out from various perspectives in order to find out the reason why Japanese learners of English tend to pronounce words belonging to certain grammatical categories with high pitch, which native speakers of English interpret as the intonation nucleus being misplaced. The reasons behind this kind of mispronunciation, however, is in fact various and complex, and cannot be explained by simple negative transfer from the native language. Moreover, it has been found that formal instruction is needed in order to induce correct nuclear-stress placement.

言及状況

外部データベース (DOI)

Twitter (3 users, 3 posts, 4 favorites)

日本語で書かれているし、イントネーションの前提知識がなくても導入と注で十分読めるので是非 斎藤・上田(2011)「英語学習者に よ る イ ン ト ネ ーシ ョ ン核の誤配置」 https://t.co/AkyL9sF57I
目をひらかされた。自分の入門期の生徒へのモデル発音のイントネーションにものすごく責任を感じた。 英語学習者によるイントネーション核の誤配置(<特集>英語教育のなかの音声) https://t.co/ll32RLrHGo
「英語学習者に よ る イ ン ト ネ ーシ ョ ン核の誤配置」 https://t.co/6AJU34qyOT

収集済み URL リスト