著者
キーナー ヨハネス コルナトウスキ ヒェラルド
出版者
一般社団法人 人文地理学会
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.67, no.5, pp.395-411, 2015 (Released:2018-01-30)
参考文献数
48
被引用文献数
2 2

The aim of this paper is to examine the characteristics of guesthouses (GH) in the inner city and to discuss their impact on the local community and real estate market. Company X, which runs eight GH buildings in Osaka City’s North Nishinari area, is used as an example, and based on a sample of 30 residents the business strategy for this area was analyzed.Because of its poor reputation and the low living quality standards, North Nishinari is not popular among younger residents and is turning more and more into a welfare district for elderly people. Against this background, Company X initiated its GH business, in order to bring younger residents into the area. The comparatively simple-to-start GH business is a new business model for landlords with little private capital unable to participate in the welfare business. GHs provide a living environment and services that encourage foreigners to move in, appealing especially to people who stay for a fixed period of time in Japan, like working holiday makers and foreign students. The characteristics of these GH residents are that most of them are foreigners from Asian countries, more than half of them are male, and they are employed in part-time jobs. These findings show that by following a clear business strategy in line with the conditions of the inner city, Company X attracts a distinctive type of residents, differing from guesthouse residents in other areas.However, this inner city business strategy influences the GHs capability to contribute to the local community. Its effect in solving the increasing social isolation in the local community is low, because the GH residents are not original members of this community. Furthermore, interactive events between guesthouse residents and members of the local community, necessary for a wider contribution to the local community, were stopped, because they had no direct effect on profits. The example of Company X shows that the guesthouse business in the inner city has the capacity to revitalize the real estate market by making effective use of old vacant housing, but its impact on the social issues of the local community is quite limited.
著者
冨永 哲雄 コルナトウスキ ヒェラルド キーナー ヨハネス 高田 ちえこ
出版者
人文地理学会
雑誌
人文地理学会大会 研究発表要旨
巻号頁・発行日
vol.2013, pp.88-89, 2013

大阪市西成区北部においての、生活保護受給者をターゲットにしたシェアハウス及び、長期間滞在外国人をターゲットにしたゲストハウスのローカルな不動産による改築実践を明らかにする。
著者
コルナトウスキ ヒェラルド キーナー ヨハネス
出版者
人文地理学会
雑誌
人文地理学会大会 研究発表要旨
巻号頁・発行日
vol.2013, pp.74-75, 2013

単身高齢者集住地区の再生が研究対象となっていない欧米のジェントリフィケーション批判的研究を議論するため、大阪市内で最も単身高齢化問題が顕著である西成区北部におけるゲストハウス外国人宿泊者を中心にした地域の活性化の可能性を検討する。
著者
コルナトウスキ ヒェラルド キーナー ヨハネス
出版者
人文地理学会
雑誌
人文地理学会大会 研究発表要旨 2013年人文地理学会大会
巻号頁・発行日
pp.74-75, 2013 (Released:2014-02-24)

単身高齢者集住地区の再生が研究対象となっていない欧米のジェントリフィケーション批判的研究を議論するため、大阪市内で最も単身高齢化問題が顕著である西成区北部におけるゲストハウス外国人宿泊者を中心にした地域の活性化の可能性を検討する。
著者
キーナー ヨハネス 水内 俊雄 コルナトウスキ ヒェラルド 冨永 哲雄 高田 ちえこ
出版者
人文地理学会
雑誌
人文地理学会大会 研究発表要旨 2013年人文地理学会大会
巻号頁・発行日
pp.84-85, 2013 (Released:2014-02-24)

30名ほどのゲストハウス宿泊者を対象とした聞き取り調査の結果から、特にワーキングホリデーで来ている宿泊者の来日経由パターン、ゲストハウス生活、就労へのアクセス、ゲストハウス近隣に対するイメージを明らかにする。