著者
中村 純作 堀田 秀吾 朝尾 幸次郎 梅咲 敦子 松田 憲 津熊 良政 野澤 和典 東 照二 山添 孝夫 佐藤 佳奈 宮浦 陽子 山本 香里 濱中 千裕 霜村 憲司
出版者
立命館大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

我が国中等教育の英語教科書のモニターコーパスを更新、補充、新たにアジア諸国の英語教科書を追加したコーパスを構築し、教科書研究のための環境づくりを行った上、教科書の内容(語彙、構文、文法項目、トピック、社会文化的要素等)を中心に質的・量的比較を行い日本の英語教育に欠けている点を指摘した。また、我が国を含めたアジア諸国の英語教育の実態と課題を検討し、我が国英語教育の問題点、今後の方向性などを考えるための国際シンポジウム、英語教育での新しい試みに関する知見を共有するための英語教育公開講演会、ワークショップなども開催、これらをまとめた報告書を出版した。
著者
中村 純作
出版者
全国英語教育学会
雑誌
全国英語教育学会紀要 (ISSN:13448560)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.186-200, 1990

In the field of computerized English teaching, whether CAI, CALL or CMI, there arises the problem of representing numerical data in a form which can be easily grasped by both students and teachers. This is because the amount of accumulated data becomes so huge that it sometimes is very difficult to discover the tendency hidden in the data. In this article, some ways of graphically representing numerical data already installed in the CMI system developed by the author are reviewed, and the possibilities of a new method called Chernoff Faces, introduced to deal with the problem of representing the results of questionnaires, are explored.