著者
菊池 之裕 村越 英樹 舟久保 登
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. CPSY, コンピュータシステム
巻号頁・発行日
vol.97, no.524, pp.37-44, 1998-01-30
参考文献数
5
被引用文献数
1

本論文ではニューラルネットを利用した論理型言語処理系を提案する. 論理型言語で記述されたプログラムをニューラルネットワークへ変換し, ニューラルネットの最適化機械としての能力の適用範囲を論理型言語に記述された問題へと広げるものである. 著者らは以前, ニューラルネットを利用した論理型言語の推論機構について提案を行ったが, Prologの特徴の有意義なデータ構造の一つであるリスト構造については考慮されておらず. 言語処理系としては不完全であった. そこで我々は, リスト構造を考慮した動的なネットワーク構造を固定する変換機構を提案し, その評価を行った. 結果, 効率の改善がみられ, 処理系の完成度を高めた.
著者
榎田 修一 林 豊洋 久保 登 北島 創 片山 硬 江島 俊朗
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. MI, 医用画像 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.107, no.58, pp.35-40, 2007-05-17
被引用文献数
3

本論文ではパーティクルフィルタを用いたドライブレコーダ記録動画像中の先行車追跡手法を提案する.動画像中から先行車両の全体が捉えられた任意の1フレームを抜き出し,オペレータにより先行車両の外接矩形(追跡参照領域)を指定した後,他フレームについても先行車両の外接矩形(追跡対象領域)を自動的に抽出する.特に,パーティクルフィルタにおける幾何モデルの設計に注目し,テクスチャに基づく幾何モデル,ならびにHaar-Like特徴に基づく幾何モデルを比較検討する.結果,2つの幾何モデルから算出される尤度を組み合わせることで隠れが発生した際の追跡精度向上が確認された.
著者
久保 登 森 みどり
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.77, no.779, pp.2940-2952, 2011 (Released:2011-07-25)
参考文献数
22

Drive video recorders (DRs) have been installed on a plenty number of the taxicabs in large cities in Japan. This paper discusses how to carry out a detailed traffic accidents analysis using drive video recorder data obtained in Tokyo. The sequential motions of the cars concerned before and after the crash are illustrated throughout a process in the case studies of two traffic accidents. The causes of the accidents are discussed as well as measures to prevent the accidents and the DR data requirements for effective analysis based on the motion picture and the log data recorded by the commercial DRs. This newly-developed approach makes those possible to carry out the reproduction of the accident process, the estimation of the causes and the background factors, and the consideration of the preventive safety measures. It is more effective to make such analysis by using not only the DR data but also the Internet resources such as a map, an aerial photograph and other information. The requirements of DR hardware and DR data for the proper analysis of the accidents were also examined.
著者
久保 登 森 みどり
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.77, no.778, pp.2506-2521, 2011 (Released:2011-06-25)
参考文献数
10

Drive recorders have been used more frequently in Japan on the transportation vehicle such as taxicabs, buses and trucks than before. The drive recorders can record the driving data including motion pictures in the traffic accidents and near-accidents, which are considered as “dangerous data”. Analysis and application of safety education using the “dangerous data” are useful to prevent traffic accidents. The drive recorder, however, can record a large number of “not dangerous data” which are not derived from the accident or near-accident data when the car passes the undulation or bumps on the road. The current useful method to extract the “dangerous data” exactly from all the raw data is the human observation and classification of the data while some automatic methods have been developed, which are not very exact to classify the data. The authors show a new method of automatic classification of the drive recorder data into more than two categories including “accidents”, “near-accidents” and “bound” etc., by using the waveforms of the acceleration data. The method is much more effective and reliable than the current automatic methods and it enables to build an automatic processing system for mass data from drive recorders to be classified exactly.