著者
丸茂 喜高 鈴木 宏典 片山 硬
出版者
The Society of Instrument and Control Engineers
雑誌
計測自動制御学会論文集 (ISSN:04534654)
巻号頁・発行日
vol.48, no.10, pp.614-621, 2012 (Released:2012-11-29)
参考文献数
13
被引用文献数
2 3

This study proposes an idea that encourages driver's motivation to drive altruistically. We focus on an existing intersection that disturbs the throughput of upstream vehicles by right-turn vehicles waiting a gap acceptance to turn right. We investigated some scenarios that oncoming thru traffic mandatorily give a right-of-way to the right-turn vehicles to make enough time-gap for right turning. Here, it is assumed that the effects of giving a right-of-way to the right-turn vehicles are provided to a driver of approaching thru vehicle via onboard indicator. A verified traffic simulator examines the effects of prioritizing behavior on traffic flow. Numerical analysis showed that the traffic throughout in congested states was gradually improved when prioritized right-turn vehicles increases. Also, penetration of the prior right-turn vehicles is effective to mitigate not only the collision risk at the intersection but also the total CO2 emission over the arterial road.
著者
榎田 修一 林 豊洋 久保 登 北島 創 片山 硬 江島 俊朗
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. MI, 医用画像 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.107, no.58, pp.35-40, 2007-05-17
被引用文献数
3

本論文ではパーティクルフィルタを用いたドライブレコーダ記録動画像中の先行車追跡手法を提案する.動画像中から先行車両の全体が捉えられた任意の1フレームを抜き出し,オペレータにより先行車両の外接矩形(追跡参照領域)を指定した後,他フレームについても先行車両の外接矩形(追跡対象領域)を自動的に抽出する.特に,パーティクルフィルタにおける幾何モデルの設計に注目し,テクスチャに基づく幾何モデル,ならびにHaar-Like特徴に基づく幾何モデルを比較検討する.結果,2つの幾何モデルから算出される尤度を組み合わせることで隠れが発生した際の追跡精度向上が確認された.
著者
丸茂 喜高 片山 硬
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 C編 (ISSN:03875024)
巻号頁・発行日
vol.71, no.704, pp.1247-1253, 2005-04-25 (Released:2011-03-04)
参考文献数
5
被引用文献数
2 1

This study proposes an improved method for stabilizing straight running of two-wheeled vehicles. An analysis of the two-wheeled vehicle's vibration modes was completed using the Energy Flow Method, which calculates energy flow of external forces in each motion. Based on these results, we examined the control using steering torque as the control input. Controlling steering torque with rolling acceleration feedback increases wobble and weave mode stabilities. Wobble mode stability is increased by the external force concerning rolling motion. Weave mode stability is also increased by the phase lead of front tire side force in yawing motion. Using another variable as a feedback control signal, for example controlling steering torque with yaw rate feedback, increases only one mode's stability and destabilizes the other mode.
著者
吉野 貴彦 髙橋 明 古澤 健太 片山 硬
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.52, no.6, pp.1204-1211, 2021 (Released:2021-10-22)
参考文献数
4
被引用文献数
2

二輪車はウィーブモードが安定化するように設計するとウォブルモードが不安定になり、ウォブルモードを安定化させるとウィーブモードが不安定になる傾向がある。本稿では、固有ベクトル方程式を用いて、作用している力の大きさの変更が両モードに及ぼす影響を調べ、二つのモードの両立性を左右する要因を推定する。