著者
似田貝 香門
出版者
環境社会学会
雑誌
環境社会学研究 (ISSN:24340618)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.50-61, 1996-09-20 (Released:2019-03-26)

かつて私は調査にかかわる主体者間の関係(調査者-被調査者)について論じた。昨年からはじめた神戸市での震災に関する調査から、あらためてこの問題の中心テーマであった、調査者-被調査者の「共同行為」について論じる。被災地域ではいかにして生活再生が可能であるか、が緊要なる課題である。この課題への専門的支援は不可欠である。しかし残念ながら社会学は、他の応用科学のように、専門的知識・技術をも持ち合わていない。〈現実科学としての社会学〉は、いかようにあるべきか。被災者の〈絶望〉から〈希望〉への転身という行為は、被災によって自らの存在を否定されている人々が、現在の状況を、〈希望〉が無くなってしまった通過点として考えるのではなく、それとは反対に、あらゆる可能性がそこからはじまるところの「現実的境界」として考えられている。被災者のこうした転身に対し、私たちは何ができるであろう。この被災者の〈希望〉への可能性という「未検証の行為」が、再び〈絶望〉の状況へ引き戻されぬように、「未検証の可能性」のチャンスの瞬間を、観察し記録しつづける行為こそ、社会学者の構えでなかろうか。調査は、単に調査者‐被調査者の関係に留まらない。私たちは被災者の〈希望〉の可能性への行為を反映している現在の〈絶望〉の具体的状況から認識すべきである。テーマは、そこに包摂されている。同時にまた、「未検証の可能性」の行為そのもののなかに包摂されていることを、対話によって発見し、共同で構築していかねばならぬところまできている。
著者
似田貝 香門
出版者
The Japan Sociological Society
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.2-24,115, 1972-07-30 (Released:2009-11-11)

With Hegel, dialectic “Stood on its head” and was incorporated in the system of idealistic speculation which took a mystical form. Marx criticised the Hegelian method while examining Hegel's views on bourgeois society, and by “turning it right side up” (man muss sie umstülpen as Marx says) produced a consistently materialistic dialetic which was “its direct opposite”. In this article, the author deals with Marx's Okonomisch-dhilosophische Manuskripte and A note on James Mill, reviewing what Marx aimed at in his theory of alienation of labour was to make clear the theoretical and practical grounds for abolishing the system of «Entfremdung der Arbeit» (“alienated labour”) by disclosing the low of how private property as capital did work. His analysis of “alienated labour” in. Okonomisch-philosophische Manuskripte had been the attempt to prepare the theoretical basis for it, the attempt which had necessarily to lead him to the confirming of what position the private property and the alienated labour had occupied in the preceding history of mankind. On the other hand, the aim of Manuskripte was not confined to the abolishment of the “self-alienation of labour”; the final aim of it was through that abolishment to remove the human self-alienation in its totality. The so-called historical materialism was formed in order to answer theoretically these two problems thus brought forward by Manuskripte. The theory of alienation of labour, therefore, did not liquidate itself by the formation of historical materialism, the latter being in fact the development of an element of the former. And thus the theory of alienation of labour constitutes a theoretical moment of the science of history called historical materialism.