著者
秋田 喜代美 佐川 早季子
出版者
東京大学大学院教育学研究科
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.51, pp.217-234, 2012-03-10

The importance of the quality of early childhood education and care (ECEC) has been noted in different academic domains and the improvement of ECEC quality is a matter of the highest priority internationally. This paper reviews the empirical studies which examined longitudinally the impact of ECEC quality on child development. First, the focus is on the evaluation method. What indicators and scale are used to measure the quality of the structure and process? What are the advantages and limitations of each scale? Then, the findings of the longitudinal studies are reported. This paper addresses significant issues in determining and measuring quality for further discussion on quality research and also on a comprehensive ECEC policy.
著者
秋田 喜代美 佐川 早季子
出版者
東京大学大学院教育学研究科
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.51, pp.217-234, 2011

The importance of the quality of early childhood education and care (ECEC) has been noted in different academic domains and the improvement of ECEC quality is a matter of the highest priority internationally. This paper reviews the empirical studies which examined longitudinally the impact of ECEC quality on child development. First, the focus is on the evaluation method. What indicators and scale are used to measure the quality of the structure and process? What are the advantages and limitations of each scale? Then, the findings of the longitudinal studies are reported. This paper addresses significant issues in determining and measuring quality for further discussion on quality research and also on a comprehensive ECEC policy.
著者
佐川 早季子
出版者
日本保育学会
雑誌
保育学研究 (ISSN:13409808)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.163-175, 2013-12-25

本研究は,幼児の共同的造形遊びにおけるモチーフ生成のプロセスを明らかにすることを目的とする。幼稚園の4・5歳児クラスを半年間参与観察し,幼児がモチーフを生み出すプロセスを,言語的・非言語的やりとりの両面に着目して分析した。注視方向に着目した分析から,幼児が遊び相手の制作物を注視して制作方法に関する情報を取得し自分のモチーフをつくり出す過程で,注意がいったん造形遊びから逸脱する行動が見られた。これは,他児のアイデアを自分のものに変えるために必要な過程であることが示唆される。そして,交互に行われるモチーフの言語化が造形遊びに新しいアイデアをもたらす提案となり,造形遊びを協働的かつ即興的に展開させていた。