著者
佐藤 貴史 服部 一秀
出版者
山梨大学教育学部附属教育実践総合センター
雑誌
教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要 = Journal of Applied Educational Research (ISSN:18816169)
巻号頁・発行日
no.25, pp.227-244, 2020-03

本稿は,小学校社会科の歴史教育において,社会の中の歴史に関するメタ・ヒストリー学習を既存の有り様の分析に留めず,望ましい在り方の判断まですすめることができるか,どうすればすすめることができるかについて,授業開発を通して検討するものである。山梨県内の公立小学校において,明治前期に関するヒストリー学習の指導の後,明治初期における山梨県の誕生に因んで設けられた県民の日に関するメタ・ヒストリー学習の指導を計画・実践し,それを省みて吟味・改善することにより,小学校社会科の歴史教育におけるメタ・ヒストリー学習の可能性を明らかにしている
著者
佐藤 貴史
出版者
宗教哲学会
雑誌
宗教哲学研究 (ISSN:02897105)
巻号頁・発行日
vol.36, pp.71-83, 2019-03-30 (Released:2019-05-22)

This paper presents considerations on the significance of myth, evil, and imagination in the religious thought of the Jewish philosopher Martin Buber, as seen in his biblical hermeneutics. According to Claire E. Sufrin, a scholar of modern Jewish thought and theology, Buber chose the term “saga,” not “myth,” in his hermeneutics. This paper, however, clarifies that myth—not only the term but also its meaning—played an important role in Buber’s hermeneutics. In looking at Genesis, Buber took up the stories of the Tree of Knowledge and the Flood and argued that these describe in mythical form the essence of the problem of evil. This paper explains that Buber’s biblical hermeneutics was mythological to a great extent, which indicates that, contrary to Sufrin’s claim, Buber placed tremendous importance on myth. Further, according to Buber, evil was the product of human imagination, and in that sense, it had its origin not in God but in humankind. For Buber, the Bible as a myth described “the human constitution and movement of evil.” This paper clarifies that in Buber’s biblical hermeneutics, myths—especially those concerning the problem of evil—have great significance.