著者
児美川 孝一郎
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.92, pp.47-63, 2013-07-25 (Released:2014-07-28)
被引用文献数
1 1

本稿は,「教育困難校」と称される大阪府内の公立3高校でのインタビュー調査に基づき,それぞれの学校のカリキュラムの違い(普通科,専門学科,専門コースを有する普通科)にも着目しつつ,教育困難の様相とその背景,キャリア支援上の諸問題を実態的に明らかにすることを目的とする。そのことを通じて,各高校での熱意ある取り組みや教職員による努力にもかかわらず,そうした次元を超えて,今日の高校教育システムが直面している限界状況を明らかにすることが課題である。
著者
児美川 孝一郎
出版者
教育哲学会
雑誌
教育哲学研究 (ISSN:03873153)
巻号頁・発行日
vol.1992, no.66, pp.1-14, 1992-11-10 (Released:2010-05-07)
参考文献数
35

Karl Mannheim (1883-1947) is a well-known sociologist, who was forced to leave Germany by the advent of the Nazi regime. After he flew to England, he made efforts to offer a recipe for reconstructing mass society in crisis, and developed his theory of social planning. In educational studies today, Mannheim is regarded as one of the initial contributors to the sociology of education in England.While Mannheim stayed in Germany, his theoretical concern was mainly focused on establishing the 'sociology of knowledge' or 'sociology of culture'. And his writings in this period appeared to be rather philosophical than sociological. As to his educational thought, its attention was paid not to the particular educational problems, but to the methodological consideration of educational theory.This article deals with Mannheim's educational thought in this German period, and attempts to clarify its characteristics in the context of German educational thought in the 1920ies and 30ies.The conclusions of this article are as follows : Firstly, the key concept of Mannheim's educational thought was 'social education'. It requires us to comprehend 'educational reality' in the context of multifarious social relations, instead of person-to-person relationship. Mannheim was able to attain this methodological perspective from his general principle of 'sociology of knowledge'.Secondly, in comparison with other German educational thoughts, such as 'Sozialpädagogik' or 'Geisteswissenschaftliche Pädagogik', Mannheim's educational thought was very unique. Among them only his thought could refer to realistic social process which constructed 'educational reality'. And it could also acquire a viewpoint of controlling social process.
著者
児美川 孝一郎 青砥 恭 小野 方資 南出 吉祥
出版者
法政大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2010

大阪府内の公立高校,地元企業,地域における子ども・若者支援機関,高校にスタッフ派遣を行なっているNPO等にヒアリング調査を行い,高校の「進路多様校」における生徒の社会的自立支援・就労支援への取り組みの実態を把握した。多くの高校では,生徒に対するキャリア支援に困難を抱えており,少なからず中退者を出していること,教育・福祉・労働の連携が無ければ,事態への対処が不可能になっていることを明らかにした。