著者
前川 理子
出版者
「宗教と社会」学会
雑誌
宗教と社会 (ISSN:13424726)
巻号頁・発行日
vol.4, pp.79-105, 1998-07-06 (Released:2017-07-18)

本稿は、現代日本で「精神世界」や「ニューエイジ」と呼ばれているような宗教現象の思想的系譜を探る試みの一環として、1960年代末からの青年達の異議申し立て運動との連続性をうかがわせる「ニューエイジ」類似運動を対象とした一事例研究である。本稿の主題は、国内外の社会運動研究者らが70年代にたびたび指摘してきた「新左翼から新宗教へ」と呼ばれる現象に関わるが、日本の宗教学が「ニューエイジ」研究のなかで彼らの指摘を取り上げることはこれまでほとんどなかった。本稿では具体事例として、青年期に学生運動にコミットした経験をもち、現在、気功普及運動を推進しているある人物を取り上げ、その運動の軌跡を、とくにその思想内容に注目しながら明らかにし、彼の中で両運動がどのように連続し展開していったのかを論じる。また、60年代以降の社会運動史の全体的動向の中にこの運動を位置づけ、運動がたどった連続と変容の軌跡に対する理解を深めてみたい。
著者
前川 理子
出版者
「宗教と社会」学会
雑誌
宗教と社会 (ISSN:13424726)
巻号頁・発行日
no.4, pp.79-105, 1998-07-06
被引用文献数
1

本稿は、現代日本で「精神世界」や「ニューエイジ」と呼ばれているような宗教現象の思想的系譜を探る試みの一環として、1960年代末からの青年達の異議申し立て運動との連続性をうかがわせる「ニューエイジ」類似運動を対象とした一事例研究である。本稿の主題は、国内外の社会運動研究者らが70年代にたびたび指摘してきた「新左翼から新宗教へ」と呼ばれる現象に関わるが、日本の宗教学が「ニューエイジ」研究のなかで彼らの指摘を取り上げることはこれまでほとんどなかった。本稿では具体事例として、青年期に学生運動にコミットした経験をもち、現在、気功普及運動を推進しているある人物を取り上げ、その運動の軌跡を、とくにその思想内容に注目しながら明らかにし、彼の中で両運動がどのように連続し展開していったのかを論じる。また、60年代以降の社会運動史の全体的動向の中にこの運動を位置づけ、運動がたどった連続と変容の軌跡に対する理解を深めてみたい。
著者
前川 理子
出版者
東京大学文学部宗教学研究室
雑誌
東京大学宗教学年報 (ISSN:2896400)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.107-121, 1996-03-30

This paper examines the philosophy of "Zen-sei", which H.Noguchi (1911~1976) a founder of the "Seitai Kyokai" association developed in his body work practices, with an emphasis on its central concept of "Inochi" meaning "life". "Inochi", however, does not simply mean a biological continuity, but conveys a source of wisdom : moral, intellectual, and biological. Noguchi stresses the self-adjusting, self-sufficient, reflexive nature of "Inochi" both biologically and intellectually. The entity does not only have a natural self-healing power within itself, but also has the intelligence that knows and tells us what to do. The aim of Noguchi's body work is to calm ourselves in order to hear the voice of ultimate wisdom of "Inochi" coming from inside. "Inochi" is thus regarded as an irreducible principle of living that guides us biologically and mentally simply by virtue of its teleological instinct. Noguchi defined an ideal life as embodied in the philosophy of "Zen-sei" to be free from all socially-given moral obligations, but still maintaining naturally the harmonious relations with society. What induced him to teach body work was his frustrated observation of oppressed and thus non-functional people who simply did not use their inherent abilities that derive from "Inochi". Shrunk under the weight of moral duties and the increasing number of scientific discourses related to self-discipline deployed in modernizing Japan held sway over people. He pays special attention to popularized medical discourse and also to a physical education in schools that invite our psycho-physical improvement for constructing an unbending body and mind. He claims that exercising the practices they espouse indeed leads to disastrous effects that actually diminish our autonomous potentials, since those practices undermine the work of "Inochi", and suppress natural bodily functions. Noguchi's motive of "Inochi" derived from such insights on the surroundings of our body and mind, and his efforts were directed for avoiding the force of this contradiction. For a socio-cultural study of body-mind practices, we must remember that our bodies emerge in different kinds of engagement and intervention; pedagogical teaching and writing, medical and other social practices. Body and mind are discursive, social constructions. In this respect, efficacy aside, Noguchi's attempts are valuable as they aim at the reconstruction of our bodies and minds against the prevailing scientific discourses and practices that have dominated our everyday life in the first half of this century.