著者
北崎 幸之助
出版者
経済地理学会
雑誌
経済地理学年報 (ISSN:00045683)
巻号頁・発行日
vol.45, no.3, pp.217-235, 1999-09-30 (Released:2017-05-19)

これまでの戦後開拓地研究は, 政策的評価やモノグラフ的な営農形態と土地利用の変容過程に限られていた.しかも戦後開拓地における営農形態や土地利用の変容・分化が生じた原因については十分に究明されていない.本研究は福島県西白河高原西郷村に建設された戦後開拓地を研究対象地域として, 自然条件や開拓組織, 入植者の属性, 農家個々の対応, 開拓指導者の役割などの内生的な要因に着目して, その変容過程を明らかにすることを目的とした.白河報徳開拓農業協同組合は第2次世界対戦後, 加藤完治が直接的な営農指導を行った開拓地である.加藤は地縁・血縁関係のない20歳代の農業技術に未熟な入植者を, 共同経営を通して開拓地に定着させようとした.一方, 海外での入植経験をもつ40歳代の入植者には, 個人経営の形態をとらせた.営農基盤が確立すると, 共同経営を小ブロックに分割して, 個人経営への移行段階とした.加藤完治の後継者となった息子の弥進彦は, 営農の柱を酪農とバレイショの生産にし, それまでの自給的・共同体的な営農から脱却させて, 商業的農業への転換をはかった.このことは, 高度経済成長期での開拓農村維持に大きく貢献した.また, 加藤完治を核として形成された共同体的集団は, 機能的集団へとその性格を変化させた.1980年代に開拓集落の農家は, 大規模酪農家と第2種兼業農家に分化していった.この両者間の土地貸借関係も, 農業集落を現在まで維持する大きな要因となっている.
著者
北崎 幸之助
出版者
The Association of Japanese Geographers
雑誌
地理学評論 (ISSN:13479555)
巻号頁・発行日
vol.75, no.4, pp.161-182, 2002-04-01 (Released:2008-12-25)
参考文献数
36

本研究は,戦後開拓地が現在まで農業集落として維持・発展している大八洲開拓農業協同組合地区を研究対象地域として取り上げ,アクターネットワーク論を用いて,開拓集落の維持・発展の要因を明らかにすることを目的とした.満蒙開拓団出身者らによって建設された大八洲開拓農業協同組合地区は,加藤完治の直接的な指導を受けた初代組合長の佐藤孝治が地域スケールのグレートアクターとなって,満蒙開拓団時代の紐帯や加藤から受けた農業指導を活かしながら共同経営を開始した.高度経済成長期以降,入植2代目の多くは日本国民高等学校や農業試験場などから最新の農業技術を学び,地域の営農に活かしていった.地域内に形成された水稲作や酪農における機能集団の外的なネットワークは,国家や地方スケールの補助事業を積極的に導入しながら営農の集団化を進め,水稲の請負耕作や集団転作などに対応した.また,開拓組合員に求心力を持たせる相互扶助や土地売買に関する内的なネットワークも形成され,組合員の離脱を防ぐ役割を果たしていた.このように,大八洲開拓農業協同組合地区内には,外的・内的なネットワークが重層的に形成されるとともに,国家や地方スケールの垂直的なネットワークとの連繋も図られていたため,戦後開拓地を農業集落として維持・発展させることができた.
著者
北崎 幸之助
出版者
日本地理教育学会
雑誌
新地理 (ISSN:05598362)
巻号頁・発行日
vol.48, no.2, pp.37-48, 2000-09-25 (Released:2010-04-30)
参考文献数
19

This research, which used Ibaraki Prefecture as the research area, was aimed at clarifying the kind of agricultural education conducted at Japan Fork High School (Nihon-Kokumin-Koto-Gakko) for the children of the settlers of land reclaimed after the war.The Japan Fork High School, whose first principal was agricultural leader, Kanji Kato, was established in Tomobe, Ibaraki Prefecture in 1926, and modeled on the Fork High School of Denmark. Kato tried to teach his students how to master methods of independent agricultural management, and methods of improving productivity in areas with poor land conditions, and how to become the ideal Japanese farmer through mind discipline.In regards to the details of education in Japan Fork High Schools following the end of World War II, only those students who chose to took classes in mind discipline. However, practical agricultural training and fieldwork made up over 40% of the entire curriculum, continuing the focus of education on practical learning.In the agricultural training, students were taught how to respond to postwar changes in Japanese agriculture, how to handle techniques to transform ill-drained paddy fields into a well drained fields and increase the yield, how to deal with tractor and combine and increase farming scale, and how to employ sustainable cultivation methods without using large amounts of pesticides and chemical fertilizers. Instruction of such new postwar agricultural techniques and farming methods to students was conducted by part-time instructors who had graduated from the Agricultural Department of the Japan Fork High School or agricultural trial research workers.Prior to World War II, graduates from the Japan Fork High School were dispersed throughout the country, but in postwar time the graduates came to be concentrated in Ibaraki Prefecture.Ibaraki Prefecture, which has the largest number of graduates, dispersed graduates around the Joban Line area prior to the war. After the war ended, graduates came to be concentrated in the southern part of the prefecture, with an especially marked increase in the various towns on the diluvial upland around Lake Kasumigaura and Lake Kitaura, areas with a great amount of postwar reclaimed land construction.It was in this postwar reclaimed land that settlers, who were directly instructed by Kanji Kato, recommended their children to attend the Japan Fork High School. The children of these settlers learned not only theory at the Japan Fork High School, but also came to comprehend practical knowledge and techniques, and acquired the ability to respond to postwar agricultural change, thereby making a success of agricultural business upon reclaimed land.