著者
藤井 信男 小川 幸吉 千田 誠
出版者
一般社団法人 電気学会
雑誌
電気学会論文誌D(産業応用部門誌) (ISSN:09136339)
巻号頁・発行日
vol.117, no.6, pp.768-775, 1997-05-20 (Released:2008-12-19)
参考文献数
9
被引用文献数
1 2 1

The authors had proposed the revolving permanent magnet type magnetic wheel called the “magnet wheel”, which have both functions of induction repulsive type magnetic levitation and thrust. In this paper, the relation between magnetic poles and lift force or thrust characteristics is examined to grasp the performance. Five types of magnet wheels are discussed in the experimental study and four more types are used in the theoretical study with the three-dimensional numerical analysis. The following parameters are considered, they are magnetomotive force (mmf) of permanent magnet, thickness of magnet in magnetizing direction and the total volume of magnets, fundamental factor and distortion factor of the space mmf distribution of poles, pole pitch, diameter of magnet wheel, mechanical clearance, thickness and resistivity of conducting plate, etc. The result cleared the following. 1. The lift force per magnet volume is nearly proportional to the fundamental factor of space mmf distribution of pole. The low degree space harmonic mmf is effective to increase lift force. 2. The driving power per lift force is almost independent of configuration of the primary member including pole arrangement and position against the secondary conducting plate respectively, and only depends on the resistance of conducting plate. 3. In both the “partial overlap type” and “tilt type” magnet wheels, many number of poles with the sufficiently large pole pitch is useful. In the tilt type the use with a small tilt angle is desirable.
著者
千田 誠二
出版者
育英短期大学
雑誌
育英短期大学研究紀要 (ISSN:09143351)
巻号頁・発行日
vol.19, pp.1-8, 2002-02-01

本研究は,英語教育におけるTeacher Talkの手法の一つ,MERRIER Approach(渡辺, 1995)の効果を調べたものである。中でもExample(例示)とRedundancy(発想を変えた言い換え)に注目し,この手法による教師の英語インプットを吸収した学習者が,後にどのような発話をするに至ったかを量と質の両面から分析した。教材はショートストーリーを用いて,統制群・実験群ともに2回聞かせた。ただし,実験群には2回目にMERRIER ApproachのExampleとRedundancyを多用して聞かせた。その後学習者にストーリーの内容を書き出させ,量的な観点からは総語数と従属節数,質的な観点からは独創的語彙数と統語変化数それぞれの伸びを測った。その結果,実験群すなわちMERRIER ApproachのExampleとRedundancyを通してストーリーを聞いた学習者は,総語数の伸びが統制群よりも有意に高いことを示した。一方,他のデータに有意な差は見られなかった。本結果から,MERRIER Approachによるインプットを学習者に与えることで,ストーリーの内容が深く理解され,発話の面にも好影響を及ぼすことがわかった。