著者
藤井 信男 小川 幸吉 千田 誠
出版者
一般社団法人 電気学会
雑誌
電気学会論文誌D(産業応用部門誌) (ISSN:09136339)
巻号頁・発行日
vol.117, no.6, pp.768-775, 1997-05-20 (Released:2008-12-19)
参考文献数
9
被引用文献数
1 2 1

The authors had proposed the revolving permanent magnet type magnetic wheel called the “magnet wheel”, which have both functions of induction repulsive type magnetic levitation and thrust. In this paper, the relation between magnetic poles and lift force or thrust characteristics is examined to grasp the performance. Five types of magnet wheels are discussed in the experimental study and four more types are used in the theoretical study with the three-dimensional numerical analysis. The following parameters are considered, they are magnetomotive force (mmf) of permanent magnet, thickness of magnet in magnetizing direction and the total volume of magnets, fundamental factor and distortion factor of the space mmf distribution of poles, pole pitch, diameter of magnet wheel, mechanical clearance, thickness and resistivity of conducting plate, etc. The result cleared the following. 1. The lift force per magnet volume is nearly proportional to the fundamental factor of space mmf distribution of pole. The low degree space harmonic mmf is effective to increase lift force. 2. The driving power per lift force is almost independent of configuration of the primary member including pole arrangement and position against the secondary conducting plate respectively, and only depends on the resistance of conducting plate. 3. In both the “partial overlap type” and “tilt type” magnet wheels, many number of poles with the sufficiently large pole pitch is useful. In the tilt type the use with a small tilt angle is desirable.
著者
甲斐 由紀子 田原 俊司 小川 幸吉
出版者
電気・情報関係学会九州支部連合大会委員会
雑誌
電気関係学会九州支部連合大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2013, pp.581-582, 2013

磁極構造がハルバッハ配列の4極6スロット永久磁石リニア同期モータにおいて磁極間間隔を変化した場合と、モータ中心部分の間隔を変化した場合の推力脈動を比較した。モータ中心部分に間隔を設けてさらに界磁側にわずかなスキューを施すと有効に推力脈動の低減が可能であることを確認した。
著者
甲斐 由紀子 田原 俊司 小川 幸吉
出版者
電気・情報関係学会九州支部連合大会委員会
雑誌
電気関係学会九州支部連合大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2014, pp.595-596, 2014

永久磁石リニア同期モータにおいて、可動子を積厚方向に3分割することで推力脈動は低減される。可動子の2つの部分は、可動子の中央部に対して移動方向の正負の方向に一定距離だけずれている場合に推力の第6及び第3高調波を大幅に低減することができる。分割した可動子の各部分には、隣り合う磁気回路の影響があると考えられる。この影響を調べるため、可動子の各部分に働く力について検討した。ハルバッハ配列構造の可動子モデルを3次元数値計算する。さらに、推力脈動軽減効果を確認するため、計算された推力波形を数値フーリエ級数解析によって評価する。