著者
安藤 聡彦
出版者
日本公民館学会
雑誌
日本公民館学会年報 (ISSN:1880439X)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.38-47, 2018-12-10 (Released:2019-04-04)

This paper seeks to elucidate the social context that brought on the refusal of the Mihashi Kominkan to publish a haiku poem on Article 9 as well as to examine the meaning of the new movement to revitalize Kominkan in Japan. In doing so, I apply the concept of “identity of places” to the historical research of local Kominkan and go on to analyze the history of Kominkan in Omiya and Saitama cities. After describing the paper’s purpose and research methodology, I survey the formation of Omiya City, which became Omiya Ward after its merger with two other cities in 2001 to become Saitama City, from the Meiji period and the history of Kominkan in Omiya after World War II and Saitama City after its 2001 formation. Next, I analyze the formation, loss, and reconstruction of “Kominkan identity” in Omiya and Saitama City, and draw conclusions from this analysis.At present, residents and Kominkan staff who seek to reconstruct the identity of Kominkan in Saitama City are undertaking study sessions to that end. What is significant about this process of “reconstruction” —what Edward Relph observes as “authentically created places”—is that it is emerging as “civic learning” that seeks to redraw the “borders of the political order” with regards to education. This process should not be understood as just as a dispute involving the identity of Kominkan, but instead should be perceived as an exercise to redefine democracy in Saitama City.
著者
安藤 聡彦 古里 貴士 平塚 眞樹 高橋 正弘 小栗 有子 関 啓子 宮北 隆志 境野 健兒 土井 妙子 高田 研 岩川 直樹 原子 栄一郎 石井 秀樹 片岡 洋子 広瀬 健一郎 小寺 隆幸
出版者
埼玉大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2012-04-01

本研究では、①1960年代以降世界各国において教育の「環境化」過程が生じてきたが、日本の公害教育運動は他国の社会批判的な環境教育運動と比較して、教育の目的・内容及び担い手の面でユニークであること、②チェルノブイリ原発事故後ベラルーシ共和国では放射線生態学教育が組織的に取り組まれ、日本でも福島原発事故後放射線教育が活発だが、公害教育運動の経験をふまえたアプローチも求められること、③ベラルーシ共和国において見られるリハビリ健康増進施設が日本においても有効であり、そのために公害教育研究の対象の拡大が求められること、④公害教育論の社会批判的アプローチの批判的再構築が求められること、が明らかとなった。