著者
永野 光朗 小嶋 外弘
出版者
一般社団法人 日本繊維製品消費科学会
雑誌
繊維製品消費科学 (ISSN:00372072)
巻号頁・発行日
vol.31, no.6, pp.288-293, 1990-06-25 (Released:2010-09-30)
参考文献数
7
被引用文献数
2

本研究では, 服装による印象形成過程における手がかりの優位性について検討を行なった.男子大学生に女子大学生の全身写真を提示し, その服装特徴から着装者のパーソナリティを推測させた.林の数量化理論I類による分析をおこない, 因子分析により抽出された3つのパーソナリティ次元 (個人的親しみやすさ, 活動性, 社会的望ましさ) の認知に対して個々の服装特徴がどのように影響を与えているかについて調べた.この結果から, 3つのパーソナリティ次元に共通して優位にはたらく手がかりは「上衣の型」と「上衣の色」であるが, さらにそれぞれの次元には固有の優位な手がかりが存在することが明らかになった.すなわち「個人的親しみやすさ」の次元では上記にくわえて「上衣の柄」が, 「活動性」の次元では「下衣の型」が, また「社会的望ましさ」の次元では下半身における衣服の諸特徴がそれぞれの印象を規定していることがわかった.
著者
中谷内 一也 小嶋 外弘
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.59, no.4, pp.220-226, 1988-10-31 (Released:2010-07-16)
参考文献数
23
被引用文献数
1

The purpose of this study was to investigate the role of prior knowledge in consumers' decision making processes. Sixty-four subjects were asked to choose the best car from among seven alternatives for a hypothetical user. Information-acquisition sequence data were analyzed. The results indicated that consumers with high knowledge searched for information by brand more than those with low knowledge, who, on the other hand, searched for information much more by attribute than by brand. These results suggest that more knowledgeable consumers employ decision strategies which generate and use representations of candidate brands, and that less knowledgeable consumers employ strategies designed to narrow down the brands in terms of attribute.