著者
今津 節生 森田 稔 河野 一隆 鳥越 俊行 市元 塁 樋口 隆康 廣川 守
出版者
独立行政法人国立文化財機構九州国立博物館
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009

本研究は、九州国立博物館に設置した文化財用の大型X線CTおよび精密三次元デジタイザを活用し、非接触非破壊で中国古代青銅器の構造を解析することによって、製作技法の研究を飛躍的に進めることを目的にしている。これを達成するために、世界有数の中国古代青銅器を保有する泉屋博古館(住友コレクション180点)と協力し、中国古代青銅器の内部構造データを系統的に集積した三次元デジタルアーカイブを構築した。研究成果として、国内外の学会で研究発表を行った。また、一般市民への研究成果公開として、アジアが誇る卓越した古代技術を分かり易く紹介する展示会を開催した。
著者
葛 承雍 市元 塁
雑誌
美術研究 = The bijutsu kenkyu : the journal of art studies
巻号頁・発行日
no.427, pp.1-14, 2019-03-28

This paper presents an in-depth analysis of three Sui Dynasty camel figurines recently excavated at Xi'an, China. The so called Drunken Fulin motif, previously known only in historical anecdotes, is clearly depicted on the bags carried by these three camels. These images show the figure of Dionysus supported by two attendants, matching the traditional depiction of the god of wine in Greco-Roman mythology. The entire design consisted of an arcade, amphora-rhyton, ivy vining patterns with warrior figures with heads held high appearing next to these designs. All of these elements were new and stand as definite evidence of the introduction of the worship of the god of wine in ancient China, having spanned the tremendous distance from the classical Mediterranean region. Reference to the Greco-Roman and Byzantine art examples discovered in China in the past century further proves the unique route of the introduction and acceptance of these typical symbols of Hellenistic mythology in China, and it is hoped that this new archaeological study will further benefit scholars of the history of the cultural communication between China and the West via the Silk Road.