著者
平井 力
出版者
公益社団法人日本オペレーションズ・リサーチ学会
雑誌
オペレーションズ・リサーチ : 経営の科学 (ISSN:00303674)
巻号頁・発行日
vol.53, no.8, pp.446-452, 2008-08-01
被引用文献数
2

列車ダイヤに乱れが生ずると,たいへん多くのお客さまに影響が生ずる.列車の運行を管理する指令室では,運休や,到着番線の変更など,列車ダイヤに対して一連の変更を加えることで,その影響を最小限にする努力がなされる.運転整理と呼ばれるこの業務を支援するため,各鉄道会社では専用のコンピュータシステムが導入されつつあるが,ダイヤ変更の内容を決定しているのは,実は,指令員と呼ばれる人間である.運転整理の根幹であるこの判断を,コンピュータが自動的に提案することはできるのであろうか.本稿では,この運転整理案の自動作成に関する研究動向と,筆者らの取組みを紹介する.
著者
熊澤 一将 赤塚 肇 平井 力 尾崎 尚也 石突 光隆 加藤 怜 中村 竜 鈴木 大輔 松下 将士
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
交通・物流部門大会講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2018, 2018

We report on the results from a survey which aimed to perceive the state of achievement of one - man operation implementation by railway operators. We conducted a questionnaire survey on railway operators carrying out one-man operation. At the questionnaire survey, we investigated things concerning operation handling, response to abnormalities, reasons for setting up various facilities, etc. We calculated the rate of the installation of facilities and the conduction of various kind of operation handling considered to be related to one-man operation, and extracted facilities with a high installation rate at the time of one-man operation. In addition, through hearing surveys, we confirmed that there are differences in the safety confirmation method at door closing and departure, according to the situation of each railway operator, such as transport volume and length of train.
著者
富井 規雄 田代 善昭 田部 典之 平井 力 村木 国満
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会論文誌数理モデル化と応用(TOM) (ISSN:18827780)
巻号頁・発行日
vol.46, no.2, pp.26-38, 2005-01-15
被引用文献数
10

運転整理を支援するコンピュータシステムが実用化されるようになってきているが,それらは自動作成機能に欠けるために人間の負担はさほど軽減されていない.本研究では,従来とは異なって,運転整理案の評価尺度として,利用者の不満に着目することを提唱する.ここで,利用者の不満とは,列車の遅延,列車の頻度,接続等に対して,線区・ダイヤ・事故の規模に応じてあらかじめ定義しておくものである.そして,運転整理案の作成問題を,利用者の不満を最小にする組合せ最適化問題ととらえ,メタヒューリスティックスに基づく高度な自動作成機能を備えた運転整理案作成アルゴリズムを導入し,あわせて,実線区に対する本アルゴリズムの実験結果について紹介する.Although computer systems which assist human experts in rescheduling disrupted train traffic is being practically employed recently, they are not so helpful in decreasing the workload of human experts. This is because they are lacking in intelligence such as to automatically make rescheduling plans. Unlike conventional works, we propose to use passengers' dissatisfaction as a criterion of rescheduling plans. We regard train traffic rescheduling as a combinatorial optimization problem in which dissatisfaction of passengers should be minimized and introduce an algorithm combining PERT and meta-heuristics. We also show some experimental results of the algorithm using actual train schedule data.