著者
大後戸 一樹 久保 研二 木原 成一郎
出版者
日本スポーツ教育学会
雑誌
スポーツ教育学研究 (ISSN:09118845)
巻号頁・発行日
vol.33, no.2, pp.23-33, 2013-10-31 (Released:2014-06-11)
参考文献数
18
被引用文献数
1

This research aims to examine the motion information described by elementary school pupils after watching videos. Second graders and sixth graders of an elementary school were asked to describe in writing the techniques they observed in videos. We then compared the contents of the written observations of the two groups of graders. Subsequently, we discussed the written observations by classifying them into cases; case analysis revealed the following three points. (1) While e second graders tended to focus on the preparation for a technique, the sixth graders used many nouns signifying parts of the body, such as leg, hand, back, and head, in their written observations. (2) The sixth graders described the trunk of the body and legs and major phases of a technique. This indicates that the six graders tended to observe the moves essential for a technique. (3) Some sixth graders described leg movements using a spatial image and timing and time lag between movements. Although some second graders also produced similar descriptions, their descriptions were exceptions. Analysis of the description contents of the second graders revealed that they were not adequately competent to explain the movements of the trunk of the body and legs.
著者
木原 成一郎 徳永 隆治 平井 章 梅野 圭史 日野 克博 刈谷 三郎
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

本年度は最終年度にあたるため、研究の総括とそれに必要な作業を中心に行った。1、前年度に日野氏と米村氏が中心となって教員養成段階で身についた「実践的指導力」を調査する方法として、学生に視聴させる体育授業のビデオ教材を開発した。本年度は、学生にこのビデオ教材を視聴後自由に質問紙に感想を記述させ、その記述をKJ法を用いて分類し、「実践的指導力」の下位項目と考えられるカテゴリーを取り出した。2、さらに、研究分担者の所属する大学で行う模擬授業や教育実習の反省会の前後に、この開発したビデオ教材を視聴させて学生に自由な感想を記述させ、この「実践的指導力」の下位項目と考えられるカテゴリーを基準として、「実践的指導力」の到達状況を把握した。その到達状況の結果をもとに、対象とした学部、コースの体育科教育関連科目(教育実習を含む)の改善点を明らかにした。3、これまで得られた知見に基づき「技術的実践」と「反省的実践」の双方からなる「実践的指導力」を向上させるための、模擬授業や教育実習での教える体験とその体験を省察する理論的学習の双方を結合させる体育教師教育プログラムを開発するための原則を提案した。4、以上の研究成果について第59回日本体育学会(早稲田大学)及び第28回スポーツ教育学会(奈良教育大学)で発表し研究成果に対する研究者のご批評とご意見をいただいた。それらのご批評とご意見をふまえて、最終報告書を作成した。