著者
松田 いりあ
出版者
日本社会学会
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.59, no.1, pp.186-197, 2008-06-30 (Released:2010-04-01)
参考文献数
36

フォーディズムからポスト・フォーディズムへの移行過程において,私的な商品消費は福祉国家の社会政策にもフレキシビリティを要求した.サッチャリズムは,規制緩和とプライヴァタイゼーションによって,このフレキシビリティ要求に応えようとするものであった.興味深いのは,サッチャリズムの支持者だけでなくその批判者もまた,商品消費がアイデンティティ編成にもつ意義を積極的に評価していたということである.しかしながら,アイデンティティがなによりも商品消費との関連で定義される消費社会では,社会政策の対象であった貧困層は周縁化されてしまうことになる.Z. バウマンによれば,消費社会の貧困層は消費選択の自由をもたないだけでない.労働者でも消費者でもなくなった貧困層は犯罪化されている.「マイナス記号のついた自画像」として,かれらは消費社会の自己イメージを保つ役目を果たす.貧困層の犯罪化は,かれらを福祉国家の規範の外部におき,経済的にだけでなく倫理的にも貧困を正当化することになる.
著者
松田 いりあ
出版者
社会学研究会
雑誌
ソシオロジ (ISSN:05841380)
巻号頁・発行日
vol.50, no.1, pp.35-50,168, 2005

School uniforms are said to be special both in terms of their production and their consumption. Keeping this uniqueness in mind, this paper will take a brief look at how uniforms have been produced and consumed during the past thirty years, and then try to examine the meaning of the popularity of uniforms among students today. To this end, first I will explore the 'fashionization' of uniforms since the late 1970s. Here fashionization refers to the trend that suits and blazers replaced 'tsume-eri' and 'sailor' uniforms during that period. Although it has often been viewed just as a consequence of catering to the students' (especially female students') tastes, fashionization has also been the result of market restructuring and its subsequent articulation with pedagogical discourse such as 'school identity.'<br> This short history of the fashionization of uniforms, at a glance, explains why students like uniforms these days. My recent survey of high school students, in effect, shows that over 70% of the respondents think they need uniforms. If we ask them why, we find that students wear uniforms to allay anxieties concerning money and taste. In this sense school uniforms are one of the 'compensatory mechanisms' used to confront a consumer culture wherein one is constantly being asked 'who are you?' and 'what is your identity?'