著者
寺島 久美 三宅 玉恵 山岸 仁美 新田 なつ子 邊木 園幸 植田 彩 山本 利江 田中 美智子 須永 清
出版者
宮崎県立看護大学
雑誌
宮崎県立看護大学研究紀要 (ISSN:1345692X)
巻号頁・発行日
vol.6, no.1, pp.39-46, 2006-03

第一報で,シャンプー洗髪後さらに洗髪をして,アミノ酸及びその誘導体が洗髪洗浄液中に認められなくなった状態を確認した後に,弱酸性美容洗髪法を施行するとその洗髪洗浄液中に再びかなりのアミノ酸及びその誘導体が排出されること,さらに通常のシャンプー洗浄液では検出されないエタノールアミン及びトリプトファンが検出されることを報告した。今回は洗髪洗浄液中の尿素やアミノ酸類の質及び量に関して,弱酸性美容洗髪法の還元剤塗布時と酸化剤入りの第一洗浄液(pH4.0),第二洗浄液(pH3.5)による洗髪時の頭皮に対する手指圧の強さ及び被洗髪者のこの洗髪法の経験の有無による影響を検討した。その結果は,弱酸性美容洗髪法による洗髪洗浄液中のアミノ酸類の排出,特に洗髪洗浄液中の尿素及びグルタミン(グルタミン酸を含む)の排出量の増量には最初の還元剤の頭皮への十分な塗布と酸化剤入りの洗浄液による洗髪が不可欠であることが示唆された。しかし,還元剤処理及びその後の洗髪時の手指圧の強さは洗髪洗浄液中のアミノ酸類の質及び量にあまり影響を与えないことを示した。また,弱酸性美容洗髪の初回時と数週間後の2回目の洗髪洗浄液との間には,洗浄液中の上記物質を含むアミノ酸類の質及び量には有意差は認められなかった。
著者
植田 彩芳子
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.57, no.1, pp.70-83, 2006-06-30 (Released:2017-05-22)

In 1898, Okakura Kakuzo chose "Expression" as an objective at the first Nippon Bijutsuin Exhibition in Tokyo. After the autumn of 1897, the "Expression" became a terminology to critique exhibitions, but not before spring 1897. What did "Expression" mean? Why did the critics of the time pay attention to it? How did a modern Japanese painting artist, Yokoyama Taikan, apply this concept in his art? Yokoyama Taikan's Listening to the Buddha's Laws was considered as the work that followed the concept of "Expression." Taikan himself revealed that he explored the concept in his work. We understand from his explanation that "expression" for Taikan meant the expressions of people's emotion. My research found the two sources to be the cause of such a new trend: one was Suematsu Kencho's article, "Query on Japanese Painting," published on July 19, 1897 in the Yomiuri Newspaper, and the other was Lafcadio Hearn's "Theory of Japanese Painting," in Taiyo, vol. 3, #5, published on July 20, 1897. These articles caused the debate on "Expression." Taikan tried the technique of chiaroscuro for the first time in Listening to the Buddha's Laws to experiment the concept of "Expression," because the debate was focused on the relationship between the expression and the techniques of chiaroscuro.