著者
水村 典弘
出版者
日本経営倫理学会
雑誌
日本経営倫理学会誌 (ISSN:13436627)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.223-238, 2022-03-20 (Released:2022-11-03)

Research on individual-level ethical decision making and behavior, or behavioral ethics within organizations, has developed from a relatively niche concern to a formalized knowledge in the shape of academic disciplines. Behavioral ethics is defined as “the study of systematic and predictable ways in which individuals make ethical decisions and judge the ethical decisions of others when these decisions are at odds with intuition and the benefits of the broader society”. The purpose of this paper is to review recent research on behavioral ethics and attempt to provide a portrait of the current state of the field.
著者
水村 典弘
出版者
日本経営倫理学会
雑誌
日本経営倫理学会誌 (ISSN:13436627)
巻号頁・発行日
vol.30, pp.61-74, 2023-03-30 (Released:2023-05-04)

Product advertising can evoke negative emotions in the human mind. The theme of this paper, “SNS flame war,” originates from posts by people who feel offended or discomfort at the appearance of products or expressions in advertising media. The person who sparks a flame war posts text about what is wrong with the product/ advertisement expression along with an image of the object he or she finds offensive or uncomfortable. What, then, are the mental mechanisms of those who activate a mode of criticism/attack on SNS? This paper analyzes four cases of flame wars caused by product appearance and advertising displays: Prada’s “blackface issue,” H&MGB’s “racism issue,” Dior’s “racism issue,” and IKEA Japan’s “gender roles issue,” and elucidates the mechanism by which information obtained from viewing products and advertisements creates a sense of offense or discomfort in the human mind, which in turn, generates the emotion of anger.
著者
水村 典弘
出版者
日本経営学会
雑誌
經營學論集 第85集 日本的ものづくり経営パラダイムを超えて (ISSN:24322237)
巻号頁・発行日
pp.F23-1-F23-10, 2015 (Released:2019-09-25)

企業倫理の基盤となる制度の実効性を高めるためには,意図せぬ不正に走る人の心理現象と心理プロセスを分析して,倫理諸制度の基本設計や運用の一部に修正パッチを当てるか,さもなければ制度の全体を抜本的に見直す必要がある。では,なぜ人は無自覚的に不正を働き,時として悪事に手を染めるのか。現場で起きた「倫理の失敗」の数々を検証し,組織人の意図せぬ不正とその背後要因にスポットライトを当てて概括的な整理を試みたのが「行動ビジネス倫理」である。本稿は,ビジネス倫理学の領域で推奨される「倫理的な意思決定に向けたフレームワーク」とその脆弱性に焦点を当てた「行動ビジネス倫理」の分析視覚を明らかにしたうえで,2013年10月に株式会社阪急阪神ホテルズで発覚したメニュー表示問題の詳細について,関連省庁や「阪急阪神ホテルズにおけるメニュー表示の適正化に関する第三者委員会」が公表した調査報告書をもとに検証する。
著者
水村 典弘
出版者
日本経営倫理学会
雑誌
日本経営倫理学会誌 (ISSN:13436627)
巻号頁・発行日
vol.27, pp.221-233, 2020 (Released:2021-12-27)

Japanese companies are putting a great deal of energy into efforts to improve their ethicality and have established systems to promote corporate compliance program — installing codes of ethics, corporate ethics and legal compliance program, ethics helpline, and ethics training. Despite all this effort, observed illegal/unethical behavior in the workplace is on the rise. This paper focuses on “compliance training program for employees” conducted in the workplace and consists of the following three elements: (1)a comprehensive review of the literature on ethical decision-making models(2) behavioral business ethics approach to ethics training and(3)how to build an effective training program.
著者
水村 典弘
出版者
埼玉大学経済学会
雑誌
経済科学論究 = The journal of economic science (ISSN:13493558)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.21-33, 2021

その他のタイトル : 経営学分野における事例研究型の論文 : シリーズ : 研究の技法大学院生のための実践的ガイド(第1回)タイトルの(ケース・スタディ)部分はルビ