著者
吉田 梨乃 守谷 賢二 江南 健志 小野 淳 Rino Yoshida Kenji Moriya Kenji Enami Atsushi Ono 東京学芸大学大学院 連合学校教育学研究科 淑徳大学 教育学部 こども教育学科 千里金蘭大学 生活科学部 児童教育学科 千里金蘭大学 生活科学部 児童教育学科
巻号頁・発行日
vol.13, pp.21-30,

第三世代のボディワークであるロシアのマーシャルアーツであるシステマが注目されている(吉田ら,2015).システマは,「破壊の否定」を根本におく優れたボディワークである.本研究では,システマの創始者であるミカエル・リャブコ(Mikhail Ryabko)に半構造化面接を試み,システマの定義とその展開について検討した.その結果,斎藤ら(2014)の定義は承認された.「コネクト」の概念において意味を拡大することが指摘された.さらにシステマの日本における展開として,身体性を重視した開発的カウンセリングへの応用が論じられた.
著者
江南 健志
出版者
社会学研究会
雑誌
ソシオロジ (ISSN:05841380)
巻号頁・発行日
vol.52, no.2, pp.39-55,178, 2007-10-31 (Released:2016-03-23)
参考文献数
22

On the one hand, forestry in Japan brings to mind images of foreign lumber imports and rural depopulation. On the other, it can be said that a new value and meaning have been given to forested areas. This has led to the ‘rediscovery” of forest villages as a model for a new society that strives for a harmony between nature and man, and a positive re-evaluation of traditional forest management techniques. One such technique is “Nasubigiri forestry.” The purpose of this paper is, from the perspective of life in a forest village, to object to the idea of “Environmental Justice” that has recently been given to such forest villages, while praising and presenting a view of harmony with nature, and symbiosis. This paper does not aim to criticize environmental protection. Rather, it attempts to point out the distance that lies between the directionality of this theory that is presented as the “Truth,” and actual life in a forest village. The main discourse herein points out problems with environmental justice from the Perspective of people engaged in traditional “Nasubigiri forestry” technology currently practiced in the Isato Township, Kumano City, Mie Prefecture, and considers the ideal approach to a recognition of the environment, one that takes the thinking of forestry managers and workers into account.