著者
池側 隆之
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.17, no.3, pp.430-443, 2010 (Released:2011-03-08)
参考文献数
14

In recent years, when art and design students have the chance to be involved in film production they tend increasingly to produce animations. Young artists and professional designers are also showing a positive interest in animation and have been developing their own techniques of production. Focusing from a high-level perspective on the series of production processes involved in time-based visual media and explicitly defining these processes as design, this paper argues that artists and designers need to establish their own methods of “design for designing”. The preparation of visual design materials in the preliminary stages of animation production is essential for developing ideas and passing these on to subsequent processes. Such consciousness concerning the importance of the objective visualization of ideas can make a valuable contribution to the originality of the creative work itself. Introducing the practice of “Frame-by-Frame Shooting” in design education, this paper considers the contribution which the use of moving images, especially animation, can make to the design process. The paper also discusses the effectiveness of self-observation in the process of “design for designing” with reference to the concept of meta-cognition. This discussion is intended to address some hitherto under-researched questions concerning moving images in the field of cognitive science.
著者
池側 隆之
出版者
名古屋大学
雑誌
若手研究(スタートアップ)
巻号頁・発行日
2007

本研究においては、結果あるいは成果としての情報を如何にして共有するのか、という議論にとどまらずに、個人が抱くアイデアが他者に伝達されるプロセスそのものにおいてどのような工夫が成されているのかを中心に分析を行った。そして異分野をつなぐ情報共有の一つの手段として、視覚情報の連続的提示が有効であるという結論に至った。創造的プロセスの解析を足がかりとして、今後はアニメーションや映像によるシークエンシャル・デザイン(時系列を意識したデザイン手法)が情報共有において果たす役割を考察し、産業-教育-社会での応用を導き出す初期モデルの構築を行いたいと考えている。