著者
桃木 勉 長野 真二郎 池田 良穂
出版者
公益社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
日本船舶海洋工学会論文集 (ISSN:18803717)
巻号頁・発行日
vol.9, pp.257-264, 2009 (Released:2009-10-08)
参考文献数
5

Recently, fast car ferries of catamaran type have become larger and larger. In beam waves, motion of catamaran is relatively severe because of its large stability. Therefore, in beam waves, tilt or turn over of cars is concerned for such catamarans. If relationship between wave height and tilt of cars is clarified, safety voyage without lashing will be able to judge before sailing from port.A method of judgment of tilt of cars on deck was proposed by Kuwano. In this method, however, only rolling motion is taken into account. It is necessary to take other motions into account for higher precision of the judgment of tilt of cars on deck. A new method considering heave, sway and pitch as well as roll motion is developed in the present paper. Model experiments to check out the relevance of the new method and the effect of motions except rolling on behavior of vehicles on decks are carried out.The method is applied to a 112m wave piercing catamaran, and criteria of wave height for tilt of vehicles on decks are predicted.The predicted results demonstrate the effects of other motions except rolling are significant in some cases. It is confirmed that the most critical wave period of tilt of vehicles on decks of the wave piercing catamaran is about 6.0 to 8.0 seconds.
著者
片山 徹 手嶋 晃 池田 良穂
出版者
社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
関西造船協会論文集 (ISSN:13467727)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.236, pp.181-190, 2001
参考文献数
9
被引用文献数
1

An experimental investigation on the transverse porpoising instability of a planning craft in drifting motion at high advance speeds in calm water is carried out. Some types of transverse porpoising are observed in measuring motions in oblique towing tests under heave, pitch and roll free condition. In order to clarify the influence of hydrodynamic forces on the transverse porpoising, captive model tests in oblique towing condition are carried out. The experiments are carried out by systematically changing trim angle, drift angle, towing speed and draft. From the measured hydrodynamic forces, the restoring forces and moments of heave, roll and pitch are calculated. The results show that the coupling restoring coefficients between heave and pitch have the different sign each other(∂F_z/∂θ>0, ∂M_y/∂z<0)and the coupling restoring coefficients between heave and roll also have the different sign each other (∂F_z/∂ψ>0, ∂M_x/∂z<0)at large drift angle. The results suggest that the transverse porpoising considering in the present paper may be a self-excited phenomena in a coupling motion among roll, pitch and heave.
著者
池田 良穂
出版者
医学書院
巻号頁・発行日
pp.379-385, 2021-06-15

【ポイント】◆横浜でのダイヤモンド・プリンセスのCOVID-19集団感染の隔離対応は,国内への感染拡大を防いだ成功事例である.◆クルーズ船の換気レベルは,陸上の病院施設と比べても遜色ない.◆自然災害および新しい感染症に対応できる,機動性と自己完結を有する病院船の整備が望まれる.
著者
黒田 貴子 池田 良穂
出版者
社団法人 日本船舶海洋工学会
雑誌
関西造船協会論文集 (ISSN:13467727)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.236, pp.175-180, 2001-09-25 (Released:2017-09-06)
被引用文献数
2

In the design process of a passenger ship, ship owners try to improve the seakeeping quality of a ship by changing ship hull shape and size, or by installing additional anti-motion apparatuses, like a fin stabilizer, an anti-rolling tank, a ride control system or an anti-pitching fin. Such improvements usually coat the ship owners. They consider the merit and the demerit of each choice carefully, and then decide which way is the best one from the point of view of operation and economics. In this paper, an evaluation method of seakeeping quality from the economical point of view is proposed. The method is divided into three parts ; prediction of ship motions in waves, prediction of vomiting ratio of MSI(Motion Sickness Incidence)of passengers on the ship, and prediction of increases of share of demand for the ship due to improvement of the vomiting ratio. The evaluation method is applied to two domestic routes in Japan.
著者
池田 良穂 片山 徹 正岡 孝治 馬場 信弘 岡田 博雄 大塚 耕司 奥野 武俊
出版者
大阪府立大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
1998

本報告書は,平成10年度および平成12年度文部省科学研究補助金を受けて実施された「無人高速電車を用いた滑走型高速船の操縦性能試験法の開発」に関する研究成果をまとめたものである.高速船においては,高速航走時に操縦性能が悪くなることが知られており,時としては操縦不能などに陥ることもある.しかしながら,高速滑走艇は,姿勢ならびに速度を大きく変化させながら旋回もしくは針路変更を行うために,その操縦特性は非常に複雑であり,ほとんど解明されていないのが実状である.本研究では,高速船に働く流体力(操縦性微係数)を計測するシステムを無人高速電車用に開発し,その実験結果の有用性を確かめること,さらには滑走型高速船特有の操縦性能を評価できる新たな試験法を提案することである.平成10年度は,本学既存の実験装置を用いて操縦性微係数の一部である斜航流体力係数の計測を行い,その流体力学的特性について明らかにするとともに,無人高速電車用のPMM試験機の設計・開発を行い操縦性微係数の計測を行った.平成11年度には,平成10年度に作製したPMM試験装置を用いて,滑走艇模型の操縦流体力の計測実験を実施し,同システムによって同流体力が実用上満足できる制度で計測できることを確認すると共に,パソコンを用いた解析プログラムを作成し,計測した流体力から微係数を即座に算出できるシステムを構築した.平成12年度は,上下揺れ,縦揺れおよび横揺れを自由にした状態で模型船に左右揺れと船首揺れを強制的に与える,新しいタイプのPMM試験法を開発し,運動の計測を実施した.その結果,横揺れが大きくなるときに,縦運動が横揺れ周期の半分の周期で大きくなる運動が計測された.この運動は,コークスクリューと呼ばれているスラロームなどの周期的操縦運動や微小な船首揺れに伴う上下揺れと縦揺れの大振幅動揺であり,この大振幅動揺発生メカニズムは,横揺れによって生じる上下揺れおよび縦揺れへの連成流体力が引き金となってポーポイジングが発生したものであることをシミュレーションによって確かめた.上記のように高速滑走艇に特有な操縦性能を評価できる新しい一評価手法を提案できた.本研究で開発された実験システムは,今後の高速滑走艇の操縦性能評価において有用な多くの情報を得るための重要な道具となるものと思われる.