著者
河合 崇行
出版者
国立研究開発法人農業・食品産業技術総合研究機構
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2013-04-01

認知時間に差がある2種の味を混和した際の味変化について調べた。ヒト用の実験装置は精度が維持できなかったので、マウス行動学を利用して解析することにした。甘味と甘味を混合した場合は、認知時間差の大きい組み合わせほど大きな甘味増強が起きる現象が見られた。塩味と甘味を混合した場合は、甘味増強が見られたものの、認知時間の早いイオン性の甘味との組み合わせで大きな増強が見られた。
著者
角谷 雄哉 鳴海 拓志 小早川 達 河合 崇行 日下部 裕子 國枝 里美 和田 有史
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.77-82, 2019 (Released:2019-03-31)
参考文献数
31

Many studies have reported that subjective taste intensity is enhanced by odors which are congruent, for example a sweet taste and a vanilla odor. Some reports have suggested that subjective taste is more strongly enhanced by retronasal than by orthonasal odors; others have suggested that taste enhancements by both odor routes are identical. Differences between the two routes include the direction of airflow accompanying breath. Although we have already reported the enhancement of a sweet taste induced by a vanilla odor, the enhancement of a salty taste has not been reported. Here, we examined whether the enhancement of a salty taste is induced by a soy sauce odor synchronized with breathing. The results of this study, in which olfactory stimuli were presented synchronously with breathing in, demonstrate that a retronasal soy sauce odor after drinking enhanced a salty taste, but an orthonasal soy sauce odor before drinking did not.