著者
清宮 政宏
出版者
滋賀大学経済学会
雑誌
彦根論叢 (ISSN:03875989)
巻号頁・発行日
no.407, pp.36-54, 2016

Sports business attracts customers by players`skill, speed, and the favorite teams `victory.But in BC League, customers have been attractedby the relationships built between BCLeague and customers, and the relationshipsexpand the circle of customers.In this paper, the relationships built with customersin BC League would be promoted by"Shikake" and "Ba no Settei".And finally, the Author is proposing that"Shikake" and "Ba no Settei" would be necessaryin order to breed the strong relationshipswith customers and also breed Customer Ownership.("Shikake" which means a device topromote the relationships, and "Ba no Settei"which means the setting of the opportunityand the place to promote the relationships.)
著者
清宮 政宏
出版者
日本商業学会
雑誌
流通研究 (ISSN:13459015)
巻号頁・発行日
vol.7, no.2, pp.91-112, 2004 (Released:2011-05-20)
参考文献数
36
被引用文献数
1 2

従来、成果主義ベース管理 (またはアウトプット管理) と行動主義ベース管理 (またはプロセス管理) の対比で研究がなされてきた営業管理様式であるが、行動主義ベース管理の優位点や必要性が提起されてきながら、営業管理においてそれを採用することによる効果や成果との因果関係についてはあいまいなものであった。今回の研究では、この営業管理様式と営業成果の因果関係を詳細に分析するため、営業管理様式を構成するものを、6つの管理方式に分け (アウトプット管理、リレーション管理、プロセス管理、行動量管理、管理方式のレビュー・修正、報奨) 、また営業成果も3つに分けて (営業員への効果、顧客における効果、企業での成果) 、これらの管理方式とそれぞれの営業成果との因果関係の検証をこころみた。その結果、アウトプット管理と報奨は、弱いながらも直接的に企業への成果に寄与するのに対し、リレーション管理、プロセス管理、管理方式のレビュー・修正は、営業員への効果、顧客における効果に強く直接的に寄与し、結果的に企業での成果を高めることが確認された。