著者
清水 優菜 山本 光
出版者
一般社団法人 日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.43, no.Suppl., pp.57-60, 2020-02-20 (Released:2020-03-23)
参考文献数
9
被引用文献数
1

本研究は,教員養成課程の大学生を対象に,小学校での教育実習前後における教授・学習観の変容,および教育実習のエンゲージメントが教授・学習観に与える影響を検討した.はじめに,実習前後での教授・学習観の変化について,実習後に構成主義的教授・学習観は高まるが,直接伝達主義的教授・学習観は低くなることが明らかとなった.次に,教育実習のエンゲージメントと教授・学習観の関連について,実習前の教授・学習観が実習後の教授・学習観に,実習エンゲージメントが実習後の構成主義的教授・学習観に正の影響を与えることが示された.また,実習前の構成主義的教授・学習観は,実習エンゲージメントに正の影響を与えることが示された.
著者
清水 優菜
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.45, no.3, pp.298-307, 2021 (Released:2021-10-05)
参考文献数
42

The purpose of the present study was to examine the effects of environmental and affective factors on mathematical literacy by analyzing the PISA 2012 Japanese dataset. The data were analyzed by multilevel structural equation modeling at both school and student levels. It was found that: (a) At both levels, student-teacher relations were positively related to mathematical literacy, mediated by affective factors; (b) mathematical teacher support was positively related to mathematical literacy, mediated by self-efficacy only at the student level; (c) self-concept was positively related to mathematical literacy, mediated by self-efficacy and math anxiety only at the student level; (d) math anxiety was shown to have a negative effect on mathematical literacy at the student level; (e) self-efficacy was shown to have a large positive effect on mathematical literacy at both levels. These results suggest that improving student-teacher relations indirectly promotes better mathematical literacy via self-efficacy.
著者
清水 優菜
出版者
日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会論文誌 (ISSN:13498290)
巻号頁・発行日
vol.43, no.4, pp.351-362, 2020-03-20 (Released:2020-03-30)
参考文献数
52

本研究の目的は,ベクトルの知識の構造を検討した上で,ベクトルの知識に対して達成目標とエンゲージメントが与える影響を定量的に明らかにすることであった.高校生172名を対象に,質問紙調査を行なった.その結果,ベクトルにおける定義や公式の再生する問題と,教科書の例題レベルの定型的な手続き的知識を問う問題は1因子にまとまることが明らかとなった.さらに,行動的および感情的エンゲージメントは直接的に,熟達目標と遂行接近目標はエンゲージメントを媒介して間接的に本研究におけるベクトルの知識を規定することが示された.とくに,本研究のベクトルの知識に対して,感情的エンゲージメントが大きな影響を与えることが示唆された.