著者
西尾 未希 牧野 泰才 白坂 成功 前野 隆司
出版者
日本創造学会
雑誌
日本創造学会論文誌 (ISSN:13492454)
巻号頁・発行日
vol.22, pp.4-20, 2019 (Released:2019-04-12)

人の感動経験や感性価値を考慮した製品・サービスの設計が脚光を浴びている.このため,著者らは前報において,感動のSTARフレームワークという感動経験の分析法を開発するとともに,これを用いた感動発想技法を提案した.本研究では,様々な製品・サービスにおける実際の感動経験の分析を行うとともに,その違いを比較することによって,STARフレームワークによる感動の分析(感動のSTAR分析)の有効性を示すことを目的とする.具体的には,類似業種の分析および経済的価値を含む/含まない経験の分析を行えることを示すことによって,有効性を検証する.また,これらの結果より,企業による製品・サービスに基づく感動経験や個人の感動経験を分析するための有効なツールであることについて考察する.最後に結論を述べる.
著者
江連 悠貴 井上 碩 牧野 泰才 篠田 裕之
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2016 (ISSN:24243124)
巻号頁・発行日
pp.1A2-12a5, 2016 (Released:2017-06-19)

Recently, there is an increasing demand for the method of 3D rendering which achieves both reducing the processing load and keeping the quality of generated image. One of the solutions to this trade-off is ”foveated rendering”, in which rendering is simplified as far as human cannot perceive. In the most of the previous researches, they adopted foveated rendering using a heuristic and discrete evaluation which causes generated image to be unnatural for the human perception. Then we suggest the method of foveated rendering which continuously simplifies rendering based on spatial frequency response of human vision system. We experimentally show that proposed method enables to render images approximately three times as fast as maximum-resolution rendering.
著者
牧野 泰才 村尾 将和 前野 隆司
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.52, no.4, pp.1644-1656, 2011-04-15

本研究で我々は,指下で生じる振動を取得する方法を提案する.爪に圧電素子を貼付し,接触や操作により生じた振動を検出する.このようにして得られた振動は,指の姿勢や外来ノイズに影響されることなく,接触対象や動作によって異なる波形を示すことを確認した.対象により接触音が異なることから,何を触ったのかを検出可能である.ヒトは行動を起こす際,多くの場合何かに触れる.したがって,この触対象が何かという情報は,新しいライフログのデータとして利用可能である.実験により提案手法の対象識別精度を確認した結果,12種類の日常動作を94.4%の精度で識別できることを確認した.また,ライフログの利用価値についても考察し,本手法が有効である用途の検討も行った.
著者
三河 祐梨 牧野 泰才 篠田 裕之
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.23, no.4, pp.239-248, 2018 (Released:2018-12-31)
参考文献数
16

In this research, we propose a method that estimates the softness of an object based on the motion images of a hand and a forearm when a target object is pushed with a stick. The softness of the object is estimated from those images by using deep learning. For the motion recognition, we capture a series of RGB-D images with a depth camera. A subject pushes objects of different softness with a stick for collecting motion images for learning. Then the captured images are learned through Convolutional Neural Network and their characteristics are parameterized appropriately to achieve the softness estimation system. The results of softness estimation show that root mean square error of the estimated value of non-learned softness scores within 5 points in durometer hardness. It means that pushing motions of human beings include tactile information that leads to estimate the target object softness and our system can recognize it accurately. We also confirmed that using all the 3 types of images (RGB-image, depth image and Canny edge image) as the input results in the highest accuracy for both personalized and generalized networks.
著者
牧野 由梨恵 白坂 成功 牧野 泰才 前野 隆司
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.78, no.785, pp.214-227, 2012 (Released:2012-01-25)
参考文献数
28

In the present paper, WCA (Wants Chain Analysis) is proposed by extending CVCA (Customer Value Chain Analysis). CVCA is a method for visualizing relationship among stakeholders for analyzing existing social systems and designing new social systems. WCA is a method for visualizing wants and needs of stakeholders in CVCA utilizing Maslow's hierarchy of needs. In WCA it is shown that people's wants or needs are finally realized through the looped and linear chain of relationship among stakeholders. With various examples, effectiveness of WCA is shown by describing that characteristics of business/social systems structure can be clearly visualized using WCA. It is described that WCA is useful for analyzing social systems. “Think of others” should be more and more important for humans' satisfaction and happiness in the near future. WCA can be a tool for clarifying what is for others.