著者
篠田 裕之
出版者
一般社団法人 日本音響学会
雑誌
日本音響学会誌 (ISSN:03694232)
巻号頁・発行日
vol.76, no.1, pp.38-45, 2019-12-25 (Released:2020-07-01)
参考文献数
22
著者
篠田 裕之 竹内 亨 寺西 裕一 春本 要 下條 真司
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータセキュリティ(CSEC) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2007, no.16, pp.77-82, 2007-03-01

近年のユビキタス技術の発展により、空間センサやユーザの携帯端末から、多種多様なユーザの行動履歴が取得・蓄積可能となってきている。そこで、ユーザの行動履歴から、行動パターンを抽出することで、ユーザが興味を持つと考えられる場所を推測し、推薦するシステムが考えられる。本稿では協調フィルタリング手法を適用し、推薦の対象となるユーザと類似の行動パターンを持つ他のユーザの行動履歴を参照することで、ユーザが行ったことのない場所でも効果的な推薦を行ったり、潜在的に興味のある場所の推薦を行う行動ナビゲーション手法の考察を行う。By the development of ubiquitous technology of recent years, we will be able to acquire and accumulate various action histories of users from spatial sensors and mobile devices. Therefore, a system to recommend the interested places of users by extracting action patterns from action histories of users can be developed. In this paper, we propose action navigation method by collaborative filtering, which can recommend potentially interested places or even a place where users have not been by referring to action histories of other users having a similar behavior.
著者
江連 悠貴 井上 碩 牧野 泰才 篠田 裕之
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
ロボティクス・メカトロニクス講演会講演概要集 2016 (ISSN:24243124)
巻号頁・発行日
pp.1A2-12a5, 2016 (Released:2017-06-19)

Recently, there is an increasing demand for the method of 3D rendering which achieves both reducing the processing load and keeping the quality of generated image. One of the solutions to this trade-off is ”foveated rendering”, in which rendering is simplified as far as human cannot perceive. In the most of the previous researches, they adopted foveated rendering using a heuristic and discrete evaluation which causes generated image to be unnatural for the human perception. Then we suggest the method of foveated rendering which continuously simplifies rendering based on spatial frequency response of human vision system. We experimentally show that proposed method enables to render images approximately three times as fast as maximum-resolution rendering.
著者
篠田 裕之
出版者
公益社団法人 精密工学会
雑誌
精密工学会誌 (ISSN:09120289)
巻号頁・発行日
vol.83, no.6, pp.489-493, 2017-06-05 (Released:2017-06-06)
参考文献数
14
被引用文献数
1
著者
三河 祐梨 牧野 泰才 篠田 裕之
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.23, no.4, pp.239-248, 2018 (Released:2018-12-31)
参考文献数
16

In this research, we propose a method that estimates the softness of an object based on the motion images of a hand and a forearm when a target object is pushed with a stick. The softness of the object is estimated from those images by using deep learning. For the motion recognition, we capture a series of RGB-D images with a depth camera. A subject pushes objects of different softness with a stick for collecting motion images for learning. Then the captured images are learned through Convolutional Neural Network and their characteristics are parameterized appropriately to achieve the softness estimation system. The results of softness estimation show that root mean square error of the estimated value of non-learned softness scores within 5 points in durometer hardness. It means that pushing motions of human beings include tactile information that leads to estimate the target object softness and our system can recognize it accurately. We also confirmed that using all the 3 types of images (RGB-image, depth image and Canny edge image) as the input results in the highest accuracy for both personalized and generalized networks.
著者
末石 智大 長谷川 圭介 奥村 光平 奥 寛雅 篠田 裕之 石川 正俊
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.19, no.2, pp.173-183, 2014-06-30 (Released:2017-02-01)
被引用文献数
1

In this paper, we propose an image and tactile presentation system for quickly moving objects, high-speed dynamic information environment, and a calibration method between a camera and Airborne Ultrasound Tactile Display(AUTD), which can present tactile sensation noncontactly as focused ultrasound. We realize one example of high-speed dynamic information environment that even if an object is moving, we can use the object as a tool for human interfaces without delay by combining a high-speed gaze controller by rotational mirrors. An accuracy of position, however, is not sufficient against difference threshold between images and tactile sensation because of mainly error of position between AUTD and camera. We calibrate the AUTD-camera system by visualizing the invisible focal position using Frustrated Total Internal Reflection(FTIR). Experimental results show that estimation accuracy is better than the threshold.
著者
安藤 繁 篠田 裕之 小川 勝也 光山 訓
出版者
公益社団法人 計測自動制御学会
雑誌
計測自動制御学会論文集 (ISSN:04534654)
巻号頁・発行日
vol.29, no.5, pp.520-528, 1993-05-31 (Released:2009-03-27)
参考文献数
13
被引用文献数
5 21

This paper describes a theory, algorithm, and experimental results of a new 3-D sound source localization system which is based on the spatio-temporal derivative method applied to acoustic signals.The principle is outlined as follows. We observe the sound field through amplitude f and its spatiotemporal gradients fx, fy, ft of a single point. An instantaneous distribution of time-varying vectors fx, fy, ft, f in a 4-D gradient space is classified according to its degree of orderness. Each orderness is theoretically related to constraints on possible source locations. Under this classification, we obtain an unambiguous 3-D location of a single source under a second degree of orderness and a co-existing line or plane of double sources under a first degree of orderness.We applied the principle to a sound source visualizer system by which a possibility map of the source locale is accumulated and superposed realtimely on TV images. By several experiments, this system is shown to be able to localize multiple wideband sources such as white noises and human voices while discriminating a number of them.
著者
半田 拓也 坂井 忠裕 清水 俊宏 篠田 裕之
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. HIP, ヒューマン情報処理 (ISSN:09135685)
巻号頁・発行日
vol.112, no.483, pp.13-16, 2013-03-06

筆者らは,3次元形状を視覚障害者にも触覚で伝えられる手法の開発を目指している.従来の点接触型力覚提示装置では,3次元形状の認知に重要な稜線や頂点の触察が困難であるという課題があった.そこで,稜線や頂点の認知のしやすさの向上を目指し,1本の指の腹に5点の刺激点を配置し,それぞれに3自由度の独立した力覚提示が可能な装置を試作した.本装置を用いて,力覚提示する刺激点(力覚刺激点)の数による物体の稜線と頂点のわかりやすさに関し,視覚障害者4名による主観評価を実施した.結果から,従来の1点による場合と比較して,力覚刺激点の数が2点以上で稜線と頂点のわかりやすさに有意な向上がみられ,今回の条件では,力覚刺激点の数が4点のときに稜線と頂点が最もわかりやすくなることが示唆された.
著者
篠田 裕之 竹内 亨 寺西 裕一 春本 要 下條 真司
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2007, no.16, pp.77-82, 2007-03-01
被引用文献数
1

近年のユビキタス技術の発展により、空間センサやユーザの携帯端末から、多種多様なユーザの行動履歴が取得・蓄積可能となってきている。そこで、ユーザの行動履歴から、行動パターンを抽出することで、ユーザが興味を持つと考えられる場所を推測し、推薦するシステムが考えられる。本稿では協調フィルタリング手法を適用し、推薦の対象となるユーザと類似の行動パターンを持つ他のユーザの行動履歴を参照することで、ユーザが行ったことのない場所でも効果的な推薦を行ったり、潜在的に興味のある場所の推薦を行う行動ナビゲーション手法の考察を行う。By the development of ubiquitous technology of recent years, we will be able to acquire and accumulate various action histories of users from spatial sensors and mobile devices. Therefore, a system to recommend the interested places of users by extracting action patterns from action histories of users can be developed. In this paper, we propose action navigation method by collaborative filtering, which can recommend potentially interested places or even a place where users have not been by referring to action histories of other users having a similar behavior.