著者
田積 徹 溝口 大和 阿孫 さや香 大足 彩月 工藤 裕輝 星野 菜々子 渡邉 みなみ
出版者
文教大学
雑誌
人間科学研究 = Bulletin of Hman Science (ISSN:03882152)
巻号頁・発行日
vol.44, pp.103-114, 2023-03-01

Planarians have the basic brain structure of an animal and, like mammals, their brain produces a variety of neurotransmitters, suggesting that they have a learning and memory function. Based on a previous study (Chicas-Mossier & Abramson, 2015), six students in seminar of the 3rd year examined the effects of shaping in the acquisition of operant conditioning by planarians. Results indicated that planarians trained by shaping acquired operant conditioning earlier than planarians not trained by shaping and that training led them to display stable operant behavior. In contrast, planarians that were not trained by shaping were slow to acquire operant behavior and they did not display stable operant behavior. The current work compared the results of this experiment to those of previous studies and it discussed the possibility that the behavioral measures used to gauge operant behavior may differ depending on the protocol and the species of planaria used. Moreover, this work discussed the feasibility of introducing operant conditioning experiments with planarians in lessons such as seminars and laboratory classes.
著者
西条 寿夫 堀 悦郎 田積 徹 小野 武年
出版者
公益社団法人 日本薬理学会
雑誌
日本薬理学雑誌 (ISSN:00155691)
巻号頁・発行日
vol.125, no.2, pp.68-70, 2005 (Released:2005-04-05)
参考文献数
7
被引用文献数
2 2

扁桃体は,自己の生存にとってそれぞれ有益および有害な刺激に対する快および不快情動の発現(生物学的価値評価)に関与する.一方,ヒトの扁桃体損傷例や自閉症患者の研究から,扁桃体は,これら情動発現だけでなく,表情認知など人間生活に必須な社会的認知機能(相手の情動や意図を理解する精神機能)に中心的な役割を果たしていることが示唆されている.さらに,われわれの神経生理学的研究によると,サル扁桃体には,価値評価に関与するニューロンおよび相手の表情に識別的に応答するニューロンが存在する.以上から,生物学的価値評価と社会的認知の2つのシステムが扁桃体に存在し,2つのシステムが並列的に機能している仮説的神経回路を提唱した.
著者
五十嵐 航 大澤 達也 大寺 元氣 石原 俊一 田積 徹
出版者
文教大学
雑誌
人間科学研究 = Bulletin of Human Science (ISSN:03882152)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.149-164, 2018-03-01

The current study experimentally manipulated the process in which two types of products were provided: one had a characteristic design but its use was not readily apparent (the product requiring familiarization, or PRF) while the other had a general design and its use was readily apparent (the self-explanatory product, or SEP). The aim of this study was to investigate differences between the PRF and SEP in terms of the value of an emotional connection, the value of familiarization, and desire to buy. Results indicated that the PRF significantly induced both an emotional connection and familiarization more than the SEP did, but the desire to buy the two products did not differ significantly. The current results did not experimentally indicate whether an emotional connection or familiarization leads to a desire to buy. In addition, this study analyzed the association between formation of impressions of a PRF and the emotional connection or familiarization with that product. Results indicated that a more novel PRF resulted in a stronger emotional connection and increased familiarization. A bland impression diminished familiarization, but individual differences in a bland impression were not associated with an emotional connection. Impressions of the novelty of a PRF may be associated with encounters with that product overall while a bland impression may be specifically associated with certain encounters with that product.◆本研究では、デザインが特徴的で一見して使途がすぐにわからない商品(経験ブロバイダー商品)と、一般的なデザインで使途がすぐにわかる同じカテゴリの商品(対照商品)を呈示することで経験プロバイダーを実験的に操作し、これらの商品に対して、実験参加者の情緒的経験価値と関係的経験価値、および、購買意欲に違いが認められるのかを検証した。その結果、経験プロバイダー商品は対照商品よりも有意に情緒的経験価値と関係的経験価値を生じさせたが、それらの商品の購買意欲には違いが認められなかった。これらの結果から、経験価値が購買意欲の違いを生み出すかどうかを実験的に明らかにすることはできなかった。また、本研究で用いられた経験ブロバイダー商品の印象構造が情緒的経験価値と関係的経験価値とどのように関連するのかを検討した。その結果、これらの商品に対して斬新な印象を抱く人ほど、情緒的経験価値と関係的経験価値が高まり、柔和な印象を抱く人ほど関係的経験価値は低下するが、柔和な印象の個人差は情緒的経験価値と関連がないことが示された。これらの結果は、経験ブロバイダー商品に対する印象には、経験価値全般と関連するもの(斬新な印象)もある一方、経験価値と特異的に関連するもの(柔和な印象)もあることを示唆する。