著者
山田 表 稲村 聡 林 昌樹 川島 久宜 石間 経章 鈴木 秀和
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.45, no.6, pp.983-988, 2014 (Released:2018-01-25)
参考文献数
16
被引用文献数
2

オイル消費改善のためにオイル上がりのメカニズム解明は重要である.合口付近のオイル挙動を可視化するためシリンダライナにサファイアを用い,レーザ誘起蛍光法でランド部の油膜厚さを計測した.その結果,オイル上がりの経路が明らかになり,さらにランド部または合口部を通過する油膜の速度を求めることができた.
著者
高橋 易資 野村 友和 石間 経章 小保方 富夫
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.71, no.706, pp.1694-1701, 2005-06-25 (Released:2011-03-03)
参考文献数
17
被引用文献数
2 4

A computational fluid dynamics (CFD) code with partial cells in Cartesian coordinate (PCC) method has been developed. The merit of this method is that input data preparation time is extremely short because computational mesh data are separated from geometry data. However, a general Cartesian coordinate method has a big subject in calculation accuracy. One of the factors is precision in geometry expression around the complicated shape, and another is a turbulence model near the wall because mesh is independent from the boundary and not fitted with it. Therefore, discretization equations were derived based on Finite Volumetric Method, and a combination of the wall function and a low Reynolds number k-ε turbulence model was proposed here. This paper describes implementation of this method and shows the results compared with experimental data by particle image velocimetry (PIV) at the steady flow in the cylinder of a 4-valves S.I. engine. The comparison results of velocity vector maps show good agreement between CFD and PIV.
著者
加藤 真亮 川島 久宜 石間 経章 金井 昌二 関 孝史 関 孝史 鈴木 秀和 小保方 富夫
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.43, no.4, pp.887-892, 2012

ピストンフリクション低減のために,ピストンとシリンダ間における油膜挙動の解析が必要である.透明シリンダを持つ可視化エンジンに対しLIF/PIV法を用いて油膜の厚さと速度の同時計測を行った.実験からオイルリング直下のバレル形状がピストンスカート上の油膜に与える影響を明らかにした.
著者
篠崎 勇二 川島 久宜 石間 経章 松村 修二 津田 康裕 不破 健雄
出版者
公益社団法人 自動車技術会
雑誌
自動車技術会論文集 (ISSN:02878321)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.293-298, 2012

環境対応車の需要が急激に高まる中、排気系による燃費向上や排ガス浄化などの技術向上が期待されている。今回それらの性能に大きく関わるエキゾーストマニホールド内の流れを理解するため、常温非定常流を発生させ熱線風速計及びレーザー計測を行い流れの特性を明らかにする。本実験により、排気集合部の流れが計測できた。
著者
宗意 奎太郎 杉田 勝彦 梅沢 修一 川島 久宜 石間 経章
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.83, no.850, pp.17-00054-17-00054, 2017 (Released:2017-06-25)
参考文献数
13
被引用文献数
1

Water spray is used for cooling suction air of gas turbine for power augmentation. Cooling efficiency depends on the spraying properties. The aim of this study is to investigate the spray characteristics and the influence of secular change in the spray nozzle. PDA (Phase Doppler Anemometry) measurements are conducted at each cross section in wind tunnel which is scale model of inlet duct. Pin type nozzles and a hole type nozzle are tested. Same type nozzles with different using period are also tested. The nozzles are new one and old one which is used 1750 hours before the spray experiments. The spray properties in high spatial-temporal resolution are provided by the PDA. As a result, the droplet size by a pin type nozzle has no change after 1750 hours. The data rate, velocity and flow rate decrease after 1750 hours due to increase of the passage resistance by filter clogged. Pin type nozzles have asymmetry shape in data rate distribution due to the existence of pin. The SMD distributions by pin type nozzles have flat shape in the measurement region. The SMD distributions gradually increase in the value from the center to outer in hole type nozzle. Droplet size dispersion at each measuring point for all nozzles are also evaluated by the experiment. Dispersion of diameter increase in from the center to outer in a hole type nozzle. Also cooling efficiency and the relations of particle density are evaluated. If the particle density is high, the cooling efficiency become small even if the particles have small diameter and high velocity.
著者
荒木 幹也 嶋津 有宏 小保方 富夫 石間 経章 志賀 聖一 増渕 匡彦 杉本 知士郎
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. B編 (ISSN:03875016)
巻号頁・発行日
vol.73, no.726, pp.622-630, 2007-02-25
被引用文献数
9

Atomization characteristics of an ultrasonic fuel injector using a micro nozzle array were investigated experimentally. Micro nozzles whose exit diameter is d=3, 6 and 9μm are mounted on a thin metal film. The number of the micro nozzle is 2.0×10^4. Using an ultrasonic oscillator, gasoline is periodically pushed out from the micro nozzles at the frequency of 63.6 kHz. A disk-type PZT is used as an ultrasonic oscillator, and the oscillation is amplified using a step-type horn. The input voltage is varied from 0 to 200 V. At the natural frequency, the oscillation amplitude of the horn is about 10μm. The droplet diameter and velocity are measured with a phase Doppler analyzer at 15 mm downstream from the micro nozzle array. For d =3μm, the Sauter mean diameter (SMD) is about 10μm, and the fuel flow rate is 0.023 cc/s. The SMD is much smaller when compared to conventional port fuel injectors. For d=6μm, the SMD is about 10 to 18μm, and the fuel flow rate is 0.055 cc/s. For d=9μm, the SMD is about 16 to 28μm, and the fuel flow rate is 0.41 cc/s. It is shown that, using the micro nozzle array, a uniform-diameter steady spray can be obtained without high-pressure fuel pump and nozzle type injectors.