著者
秋元 美晴 河住 有希子 藤田 恵 北川 幸子 浅野 有里
出版者
恵泉女学園大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2013-04-01

本研究は、日本語能力試験点字冊子試験のユニバーサルアクセス化を目的とした研究である。視覚に障害のある学習者への日本語教育現場の環境整備に着手し、日本語能力試験受験までの学習プロセスを支援した。本研究の成果として、視覚障害教育への知識を持たない晴眼の日本語教師のための、授業支援マニュアルを作成した。同マニュアルはウェブサイト『さわって、きいて、あじわう日本語』にて公開している。
著者
秋元 美晴
雑誌
Proceedings of the conference on second language research in Japan
巻号頁・発行日
1993-03-01

The aim of this paper is to emphasize the importance of collocation, and at the same time to give new recognition of the teaching of vocabulary. Considering the burden upon learners to learn vocabulary, I believe that learning words in collocation ( for example, eikyo o ataeru, kaoi ocha, kanousei ga takai, and gussuri neru) is most effective and time-saving. I shall propose to eatablish paradigmatic sets which will contribute to the systematic method of teaching words in collocations.
著者
河住 有希子 浅野 有里 北川 幸子 藤田 恵 秋元 美晴
出版者
日本語教育方法研究会
雑誌
日本語教育方法研究会誌 (ISSN:18813968)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.64-65, 2016

We analyze a teacher diary of Japanese-language lessons given to visually-impaired learners, and find differences between teaching for the sighted and that for the visually-impaired. We gave Japanese supplementary classes from April to July 2016 in an educational institution where visually-impaired foreign students were enrolled. We wrote and shared the diary, which shows confusion of the learners seen in the introduction of vocabulary and sentence patterns and in oral practices, and also shows items of learning difficult for the teachers to give explanations. Through the analysis of the diary, this research will make clear the items with difficulties unique to visually-impaired learners and will provide classroom solutions.