著者
柳澤 有吾 天ケ瀬 正博 米津 美香 功刀 俊雄
出版者
奈良女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2020-04-01

道徳の教科化や危険タックル問題との関連で注目された道徳資料「星野君の二塁打」は、子どもの主体性や自主性と社会規範との関係、個人と集団との軋轢、権威主義との向き合い方など、多くの問題を突き付けている。本研究は、教育学のみならず、心理学、歴史学、哲学・倫理学など多方面からアプローチすることによって、従来の一面的な「星野君の二塁打」像を更新するとともに、道徳教育の転換に向けた展望を拓くことを目的とする。
著者
米津 美香
出版者
東京大学大学院教育学研究科
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.52, pp.13-22, 2013-03-10

The purpose of this study is to explore the historical and the theoretical relations between Montessori and Gandhi and to make a suggestion for moral education today. First, this study focuses on the historical relations between them in India, then we examine the theoretical points in common, and also examine the differences of their views, which enables to clarify the moral educational viewpoint of them. In conclusion, this study argues that, if we understand moral education from children's development through Montessori and Gandhi's Education, we can make a new evaluation of moral education in school.
著者
米津 美香
出版者
東京大学大学院教育学研究科
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.52, pp.13-22, 2013-03-10

The purpose of this study is to explore the historical and the theoretical relations between Montessori and Gandhi and to make a suggestion for moral education today. First, this study focuses on the historical relations between them in India, then we examine the theoretical points in common, and also examine the differences of their views, which enables to clarify the moral educational viewpoint of them. In conclusion, this study argues that, if we understand moral education from children's development through Montessori and Gandhi's Education, we can make a new evaluation of moral education in school.