著者
志水 裕美 清水 裕士 紀ノ定 保礼
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.36, no.3, pp.76-87, 2021-03-31 (Released:2021-03-31)
参考文献数
25

This study examined the association between socioeconomic status (SES) and anger expression in public situations. Specific studies have indicated that people with low SES tend to be aggressive. However, Park et al.(2013) demonstrated that in Japan, where there are strong norms favoring the control of emotional expression, people with high SES tend to express their anger. In this study, we assumed that psychological entitlement would engage their anger expression. We then hypothesized that psychological entitlement mediates relationships between SES and anger expression in public situations because highly entitled people might justify their anger and its expression. The results of Study 1 (n=599) supported this hypothesis. Furthermore, the results of Study 2 (n=598) indicated that people with high SES tended to evaluate their anger expression as justifiable due to high psychological entitlement, even though their opponents were blamless. We discussed the possibility that anger expression is promoted not only by a lack of self-control but also by justification for the anger.
著者
紀ノ定 保礼 臼井 伸之介
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2011, pp.28-28, 2011

本研究の目的は、高齢自転車利用者が自動車接近中の道路を横断する際において、横断可能と判断する接近自動車までの時間的かつ距離的な間隔を決定する、ギャップアクセプタンス行動に影響を及ぼす心理的要因を解明することであった。高齢者の参加者は自転車にまたがった状態で、右方から接近する自動車を見つめた。自動車の接近速度は20km/hと30km/hの2通りであった。参加者は、「これ以上自動車が接近すると横断できなくなる」と判断した時点で反応をした。日常的に「自動車側が道を譲ってくれる」と期待している高齢者ほど、道路横断時により近くまで自動車の接近を許容し、不安全な判断を行う傾向があった。また、予想と実際の横断所要時間の乖離も、高齢者の不安全な自転車運転行動の原因である可能性が示された。教育的介入によりこれらの要因の影響を低減させることで、高齢者の自転車事故を抑止できる可能性があると考えられる。