著者
芦田 裕介 市田 知子 松村 和則 望月 美希
出版者
日本村落研究学会
雑誌
村落社会研究ジャーナル (ISSN:18824560)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.13-44, 2021-10-25 (Released:2022-10-03)
参考文献数
50
被引用文献数
1 1

2020 年度の日本村落研究学会大会では、「ジャーナルセッション」を企画した。これまで『村落社会研究ジャーナル』(以下『村研ジャーナル』)が担ってきた意義と役割を検討しながら、今後のジャーナルのあり方、ひいては村落研究のあり方を考えようというのがこのセッションの目的である。 いうまでもないことだが、本学会においては、農林漁業、農村、地域社会といった対象をめぐり学際的に研究が展開されてきた。つまり、研究対象に対する関心そのものは大きなところで共有されながらも、分析手法や問いの設定の仕方には多様性を有してきたということになる。イエ・ムラ論は本学会にとっては大きな意味を持つ理論設定ではあるのだが、必ずしもそれぞれの研究がその枠づけのなかにあったわけではない。そして『村研ジャーナル』では媒体の性質上、既存の議論の方法を超えて、先進的な研究の試みを展開されてきた。 ただ、学会を取り巻く事情は大きく変化している。投稿論文数の減少の要因にもなる大学院生数の減少、類似の研究を展開できる場となるような大小さまざまな学会の存在、大学等の研究機関における独自のプロジェクトや研究枠組みの創出といった動きのなかで、村研とはどのような問題関心や議論を共有する場なのかということを問われるべき時期にさしかかっている。もちろん、これは本学会に限ったことではなく、さまざまな学会や学問分野においても同様の事態に直面しており、少なくとも人文科学の諸領域においてそれぞれが問うていかねばならない問題でもある。 この「ジャーナルセッション」では、「村落研究」が、自明な領域であるかのようにみえながらも、それぞれの時代の要請や、広く学界の動向を背景に、問いの立て方の幅が転位/変容してきたことのたどり直しを試みた。この「問い」の転位/変容は、学がどうあるべきなのか、という問いとつながっている。いくつかの切り口から、これまでの『村研ジャーナル』の掲載論文を検証し、今後、どのような研究の展開があるべきで、そしてどのような関心を共有していくべきなのかを考える礎にしたい。 *日本村落研究学会では、1994 年から『村落社会研究』の刊行を開始し、第14 巻から『村落社会研究ジャーナル』と改題した。 この特集では、叙述が繁雑になることを避けるため、適宜『村研ジャーナル』の略称を用いることとする。
著者
芦田 裕介
出版者
JAPANESE ASSOCIATION FOR RURAL STUDIES
雑誌
村落社会研究ジャーナル (ISSN:18824560)
巻号頁・発行日
vol.18, no.1, pp.13-24, 2011

Japanese rural society has rapidly changed in many aspects since World War Ⅱ. Technological change of agriculture is one of the main factors in this social change.<br> In Japan, agricultural machinery manufacturers have had a significant impact on mechanization in rice cropping. Agricultural machinery salesmen promote the diffusion of agricultural machinery and they are focused on in this study. Intentions and behaviors of salesmen in their sales activities are described and analyzed from the perspective of "promoters of the diffusion of agricultural mechanization technology", "manufacturer employee", and "farmers in the local society". Fieldwork and interviews with farmers and agricultural machinery salesmen about the diffusion process of agricultural machinery took place in Tsuyama city, Okayama Prefecture.<br> Salesmen provided farmers with a huge variety of skills and knowledge about agricultural machinery and crop cultivation in the diffusion process of agricultural machinery. They promoted and supported changing the processes of rice cropping, especially rice transplanting.<br> Agricultural machinery manufacturers sell agricultural machinery and go after profits. Salesmen desperately work for a living under the manufacturer's sales strategies. Sales of agricultural machinery are inextricably linked to technical guidance of agriculture, frequent repair and maintenance. Salesmen make use of their experience as farmers in sales activities. Consequently, with effectiveness of communication in rural society, "logic of capital" serves as great incentive for salesmen and their activities promote the diffusion of agricultural mechanization technology. Salesmen's activities complement the public agricultural extension service.
著者
芦田 裕介
出版者
社会学研究会
雑誌
ソシオロジ (ISSN:05841380)
巻号頁・発行日
vol.59, no.2, pp.75-91, 2014-10-31 (Released:2019-05-24)
参考文献数
25

Though various measures for gender equality have been taken in Japanese ural society since the 1990s, gender asymmetry still remains. Gender division of abor in family farming is one of the important issues for gender equality in rural ociety. Generally, male farmers use agricultural machinery and female farmers ngage in subsidiary work in family farming. Though the connection between gricultural machinery and masculinity are the main factors of gender division f labor in previous studies, other factors are focused on in this study. I focus n power relations in farm family, relationships among farmers in villages, and elationships between farmers and agricultural machinery companies. Intentions nd behaviors of farmers, especially male farmers, in their agricultural labor re described and analyzed. I conducted fieldwork in Kojo Village, Okayama ity, Okayama Prefecture and interviewed farmers and agricultural machinery alesmen at JA (Japan Agricultural Cooperative) about agricultural mechanization nd the change of farm labor. The use of agricultural machinery reflects a male-dominated system in arm families and relationships among farmers in villages. As a result, male armers mainly use agricultural machinery and female farmers purposely avoidgricultural machinery. Agricultural machinery companies develop and diffuse gricultural machinery in a manner that reflects those relationships, and gender elations in family farming are reproduced. These factors maintain gender division f labor in family farming. Gender division of labor penalizes men and women in arm family. Agricultural machinery originally retains the potential to change gender elations, but in order for it to exert it’s potential, it is necessary to recognize arious relations, particularly those related to gender and power, that are ncorporated into technologies.