著者
村井 梨沙子 荻原 朋子 長登 健
出版者
一般社団法人 日本体育学会
雑誌
日本体育学会大会予稿集 第68回(2017) (ISSN:24241946)
巻号頁・発行日
pp.261_1, 2017 (Released:2018-02-15)

ゴール型ゲームにおけるサッカーでは、足でボールを操作することの難しさから、ゲーム中の状況判断が難しいことや、意図的ではないキックが頻発すること、さらに、ボールに触れることなくゲームが終わってしまうことも少なくないという指摘がある。そのため、ボールを蹴る・止める動作を確実に保障できる教材を実践することが求められている。 そこで本研究では、攻守分離された状態でボールを足で扱う「フロアキックボール」(井上,2016;小畑,2016)を参考に教材を再構成し、その教材を用いることで、児童のボールを蹴ったり止めたりする技能を高め、効果的に学習内容を身に付けさせることができるか検証した。対象者は千葉県内N小学校4年生37名であった。毎時間のメインゲームの映像を撮影し、ゲームパフォーマンス(パス、トラップ、シュート、シュートまでの所要時間等)について、映像分析ソフトStudio Codeを用いて分析した。その結果、相手の間やコートの隅を狙ってシュートを蹴る児童が見られるようになった。詳細な結果と考察は、当日発表する。
著者
荻原 朋子 岡出 美則 鬼澤 陽子 須甲 理生
出版者
日本体育科教育学会
雑誌
体育科教育学研究 (ISSN:13428039)
巻号頁・発行日
vol.24, no.2, pp.13-28, 2008-09-25 (Released:2012-09-24)
参考文献数
62
被引用文献数
1

The purpose of this study was to develop the questionnaire to investigate students' naive concept on overhand pass skill in volley ball and to clarify its characteristics. To investigate it, based on expert discussion and description on overhand pass skill of master students, the questionnaire with two parts was developed. One part is that of estimating degree of importance of movement and another is that of finding problems of skills in still figure.As the subject,166 students in 1st grade junior high school students in the same school were asked to answer it. As the result,140 answers were analyzed. These students were divided into three types.14 were belonging to volley ball club,85 have learned soft volleyball in PE class in elementary schools and 41 have not experienced it. The main findings were summarized as followings:1) Students' naive concepts on overhand pass skill could be extracted through the questionnaire.2) Using the first part of the questionnaire, common knowledge between these three types' students could be extracted. For example, importance of straining fingers and pulling up a ball on the forehead was hard to recognize.3) The form of the hand and the pulling up a ball on the forehead in still figures' questions were too difficult to recognize.In this study, numbers of subject was so limited and also each number of three types of students was different. Therefore, to make it more reliable, numbers of subject should be added.The method of teaching the skill in the class could cause little change in such knowledge. Usually, for transforming children's naive concept to ‘academic content’, some kind of a didactical devise should be necessary. Based on this suggestion, developing instructional strategy and verification of its effectiveness remain as the further thsks.