著者
菅野 智明 猿渡 康文
出版者
書学書道史学会
雑誌
書学書道史研究 (ISSN:18832784)
巻号頁・発行日
vol.2017, no.27, pp.1-16,83, 2017-11-30 (Released:2018-03-23)

The influx of vast quantities of Chinese painting and calligraphy following the 1911 Revolution has long attracted attention as an epoch-making event in terms of the history of artwork collections and the history of cultural intercourse. Luo Zhenyu 羅振玉 (1866-1940), who had moved to Kyoto to escape the upheavals of the Revolution, has been regarded as one of those who played a central role in this influx of Chinese painting and calligraphy into Japan, and he also deserves special mention in view of the fact that he took a lead in publishing photographic reproductions of these works. But prior to the Revolution Luo Zhenyu had made a tour of inspection of Japan in his capacity as an official of the Qing dynasty, and chiefly through his contacts with Japanese living in Tokyo who were well versed in Chinese culture he had managed to view various Chinese artefacts that had come to Japan, such as painting and calligraphy, stone and metal inscriptions, and books. Details of this are recorded in his diary, “Fusang zaiyouji” 扶桑再遊記 (1909).  When analyzing the social network to be seen in this diary, the application of objective methods such as quantification becomes an issue. It would seem that it was the very structure of the network which was formed that had a greater influence on Luo Zhenyuʼs achievements during this visit to Japan than did the nature of his relations with individual Japanese with whom he came into contact. We consider the elucidation of this point to be also indispensable for gaining an understanding of his movements after he settled in Kyoto.  In view of the above, in this article we apply the method of “social network analysis,” a quantitative method of analysis that has proven to be successful in the social sciences, with the aim of clarifying the structural characteristics of Luo Zhenyuʼs network of Japanese acquaintances to be seen in the “Fusang zaiyouji.” We also examine the possibility that the structure of this network may have had an influence on the achievements of his visit to Japan.
著者
守屋 正彦 藤田 志朗 程塚 敏明 勝木 言一郎 井川 義次 水野 裕史 木村 浩 山澤 学 小出 真理子 秋山 学 柴田 良貴 沖松 健次郎 入口 敦士 大久保 範子 菅野 智明 渡邉 晃 伊藤 たまき 中村 玲
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2014-04-01

調査期間中に進めてきた東アジアに展開する儒教美術の表象の研究は最終年度で、釈奠における孔子表象の研究を中心としたものに考察対象を絞り、国際会議を行った。国際会議は筑波大学国際会議室を会場に、2018年1月26日に開催し、杜正勝(台湾中央研究院院士)、陳芳妹(台湾大学教授)、James McMullen(Oxford大学名誉教授)、關信子(美術史家)による発表を受けて、これまでの研究成果を研究代表者、分担者が行い、その成果報告は『「釈奠-東アジアの孔子祭典を考える」報告論文集』(2018年3月31日)として刊行し、東アジアにおける儒教美術研究の横断的な研究基盤形成への端緒を開いた。
著者
菅野 智明
巻号頁・発行日
2013

科学研究費助成事業(科学研究費補助金)研究成果報告書:挑戦的萌芽研究2010-2012
著者
守屋 正彦 井川 義次 山澤 学 柴田 良貴 藤田 志朗 木村 浩 菅野 智明 程塚 敏明
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009-04-01

儒教は、日本では古代より受容され、中国を中心とした東アジアでの一大文化圏を形成してきた。儒教は地域特有の文化と融合もし、礼拝のあり方、また聖像やそれを荘厳する絵画・彫刻は、東アジアの、また日本の各地域に展開し、礼拝の「かたち」は、儀式のあり方、礼拝の諸像の形式や配置、また唱道する詩文や作法などに見られた。その表象について、本研究では東アジアのいくつかの孔子廟を調査し、地域間の文化の同一性と民族的な表現の相違について確認し、5年に及ぶ研究期間中に国際シンポジウムを開催するとともに、年次報告書を作成して研究成果を発信した。