著者
菅野 智明 猿渡 康文
出版者
書学書道史学会
雑誌
書学書道史研究 (ISSN:18832784)
巻号頁・発行日
vol.2017, no.27, pp.1-16,83, 2017-11-30 (Released:2018-03-23)

The influx of vast quantities of Chinese painting and calligraphy following the 1911 Revolution has long attracted attention as an epoch-making event in terms of the history of artwork collections and the history of cultural intercourse. Luo Zhenyu 羅振玉 (1866-1940), who had moved to Kyoto to escape the upheavals of the Revolution, has been regarded as one of those who played a central role in this influx of Chinese painting and calligraphy into Japan, and he also deserves special mention in view of the fact that he took a lead in publishing photographic reproductions of these works. But prior to the Revolution Luo Zhenyu had made a tour of inspection of Japan in his capacity as an official of the Qing dynasty, and chiefly through his contacts with Japanese living in Tokyo who were well versed in Chinese culture he had managed to view various Chinese artefacts that had come to Japan, such as painting and calligraphy, stone and metal inscriptions, and books. Details of this are recorded in his diary, “Fusang zaiyouji” 扶桑再遊記 (1909).  When analyzing the social network to be seen in this diary, the application of objective methods such as quantification becomes an issue. It would seem that it was the very structure of the network which was formed that had a greater influence on Luo Zhenyuʼs achievements during this visit to Japan than did the nature of his relations with individual Japanese with whom he came into contact. We consider the elucidation of this point to be also indispensable for gaining an understanding of his movements after he settled in Kyoto.  In view of the above, in this article we apply the method of “social network analysis,” a quantitative method of analysis that has proven to be successful in the social sciences, with the aim of clarifying the structural characteristics of Luo Zhenyuʼs network of Japanese acquaintances to be seen in the “Fusang zaiyouji.” We also examine the possibility that the structure of this network may have had an influence on the achievements of his visit to Japan.
著者
工藤 憲一 猿渡 康文
出版者
一般社団法人 経営情報学会
雑誌
経営情報学会 全国研究発表大会要旨集 2010年秋季全国研究発表大会
巻号頁・発行日
pp.83, 2010 (Released:2010-11-15)

EverDay Low Price (EDLP) 政策の普及や,公正取引委員会による排除措置命令等に伴い,コンビニエンスストア (CVS) の価格政策に対する疑問も呈されている。 本研究では,CVSの価格政策をEDCP (EveryDay Convenient Price) として再定義し,そこに含意される経済合理性を再認識することを目的とする。 16店舗のCVSとスーパーマーケットを対象にフィールド調査を行って時間価値を計測し,加工食品の価格に対して線形重回帰分析を試行した。 EDCPの価値は,EDLPの価値に時間価値を加えた一般化価値として理解しうる。CVSが提供する最大の時間価値は新商品の訴求による品揃えの新鮮さであり,長時間営業や立地利便性による時間価値は優位性を失う可能性もある。また,消費期限までの残時間は時間価値として有意ではなく,経済合理性の観点からは,CVSの見切り販売は必ずしも支持されない。
著者
猿渡 康文
出版者
情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告. MPS, 数理モデル化と問題解決研究報告 (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.97, no.113, pp.25-30, 1997-11

本稿では, 辺彩色グラフ (edge-colored graphs) と呼ぶ, あらかじめ各辺に彩色がなされたグラフの特徴付について議論する. "一般のグラフ"の特徴付けにおいては, ハミルトン閉路といったグラフのもつ構造を鍵として利用している. "辺彩色グラフ"においては, "一般のグラフ"におけるグラフのもつ構造と共に, 交互性 (alternaty) と呼ぶ構造を導入した特徴付けがなされている. 本稿では, 辺彩色グラフにおける交互性を導入したグラフの特徴付けに関する既往の研究を紹介し, さらに, ある特定の点を端点としてもつハミルトン路をもつ辺彩色グラフの特徴付けを示す.An edge-colored graph is a graph, each of whose edge is colored by some color in advance. This paper treats a characterization of edge-colored graphs. To do so, a structure, so-called alternaty, is introduced. This structure is concerning to colors on edges, and plays an important role in characterizations as well as a graphical structure (e.g. Hamiltonian cycle, etc.). We first summarize some previous works concerning to characterizations of edge-colored graphs, and show a characterization of edge-colored graphs based on a new graphical structure.
著者
玉之内 直 猿渡 康文
出版者
社団法人日本経営工学会
雑誌
日本経営工学会論文誌 (ISSN:13422618)
巻号頁・発行日
vol.54, no.6, pp.382-389, 2004-02-15

本論文では, 政策資産配分を策定するための最適化モデルを構築した.政策資産配分とは, 厚生年金基金が資産運用を行う際に作成する, 資産配分のベンチマークである.政策資産配分の策定にあたっては, 年金運用の目的が加入員に対する安定的な年金給付を行うことであることを考慮しなければならない.本研究では, 政策資産配分の持つ実務的な意味と, 運用上の制約を考慮したモデルを作成した.提案するモデルは, 非線形制約を含む最適化問題である.これに対し筆者らは, 問題の構造を利用した実用的な解法を提案し, 最適解の近似値を算出した.また, 数値実験により, 提案する解法によって得られる解の実務への適用可能性を検証した.