著者
蒔苗 詩歌 河西 哲子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.88, no.5, pp.452-459, 2017 (Released:2017-12-25)
参考文献数
20
被引用文献数
3

Body analogy is an operation that links spatial cognition with the sensorimotor systems. Previous studies on mental rotation have shown that adding a head at the top of stimulus cubes or imitating human posture improves mental rotation performance results. On the other hand, mental rotation performance tends to be better in males than females. In this study, we tested sex differences in the effects of body analogy on a mental rotation task. The task was to judge whether the stimulus from a pair of cubes was the same or not; we added faces to the cubes or imitated human posture with cubes. The results revealed that body analogy was useful for both males and females but the effect was greater for females. However, additional correlation analyses indicated that this effect was at least partly due to the differences in abilities required for mental rotation, rather than sex differences. These results suggest that body analogy can compensate for weaknesses in spatial cognition.
著者
蒔苗 詩歌 河西 哲子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.16053, (Released:2017-09-30)
参考文献数
20
被引用文献数
3

Body analogy is an operation that links spatial cognition with the sensorimotor systems. Previous studies on mental rotation have shown that adding a head at the top of stimulus cubes or imitating human posture improves mental rotation performance results. On the other hand, mental rotation performance tends to be better in males than females. In this study, we tested sex differences in the effects of body analogy on a mental rotation task. The task was to judge whether the stimulus from a pair of cubes was the same or not; we added faces to the cubes or imitated human posture with cubes. The results revealed that body analogy was useful for both males and females but the effect was greater for females. However, additional correlation analyses indicated that this effect was at least partly due to the differences in abilities required for mental rotation, rather than sex differences. These results suggest that body analogy can compensate for weaknesses in spatial cognition.
著者
渡辺 隼人 蒔苗 詩歌 室橋 春光
出版者
北海道大学大学院教育学研究院附属子ども発達臨床研究センター
雑誌
子ども発達臨床研究 (ISSN:18821707)
巻号頁・発行日
no.9, pp.41-45, 2017

ごぶサタ倶楽部は北大土曜教室を前身とした集まりで、発達障害を持つ青年・成人と長期にわたる交流を継続している。およそ10年間の活動を通してごぶサタ倶楽部の活動形態は変化してきた。そこで本稿では、ごぶサタ倶楽部設立から現在までを3つの時期に区分し、それぞれの時期でどのような活動を行っていたのかを整理した。⑴北大土曜教室の一部としてのOB会が発足した時期、⑵北大土曜教室の外部組織として「ごぶサタ倶楽部」が設立した時期、⑶北大土曜教室終了後から現在までについて、それぞれの時期の活動内容とその時期のごぶサタ倶楽部の役割に関して検討した。ごぶサタ倶楽部には全時期を通して「ゆるさ」という特徴があり、この「ゆるさ」こそがごぶサタ倶楽部ではメンバーやボランティアとの長期にわたる交流を支え、彼らの居場所を構成することに寄与していると考えられる。