著者
辛島 桂一 佐藤 清 森戸 俊樹
出版者
一般社団法人 日本航空宇宙学会
雑誌
日本航空宇宙学会誌 (ISSN:00214663)
巻号頁・発行日
vol.41, no.468, pp.35-43, 1993
被引用文献数
2 1

This paper concerns with the results of an experimental study on dynamic load characteristics in parachute inflation at a subsonic speed. The unsteady drag of the parachutes in the process of inflation is measured in a wind tunnel at <i>M</i>=0.2, and the opening shock load is examined in detail with emphasis on the effects of porosity and size of the models. It is shown that the circular vents near the edge of the canopy are more effective than the slit vents to reduce the opening shock load without considerable decrease of drag in the steady-state. Detailed examination reveals that the model geometry as well as descending speeds has no serious influence on the coefficients of the opening shock load <i>C</i><sub>m</sub> and the opening time <i>C</i><sub>t</sub>, if both <i>C</i><sub>m</sub> and <i>C</i><sub>t</sub> are defined by use of the effective references calculated from the concept of an equivalent parachute, which has a circular plane canopy with the reduced area obtainable by subtracting porous area from the geometric one.
著者
河村 竜馬 辛島 桂一 関 和市
出版者
東京大学航空研究所
雑誌
東京大学航空研究所集報 (ISSN:05638097)
巻号頁・発行日
vol.3, no.7, pp.631-648, 1963-09

sting-Type Balanceを使って遷音速におけるCone-Cylinderに働く3分力の測定を行なった実験結果を報告する.実験に使用したConeの半頂角は10°,15°,20°,25°および30°の5種である.小さな迎角の範囲では揚力は迎角に比例して増加し零迎角における揚力係数勾配はM=1の近傍でSlender Body Theoryのそれと大体一致する.模型の尖端周りのPitching-Moment係数は小迎角の範囲では,迎角に比例して増加するが,増加の割合はSlender Body Theoryのそれと比較してかなり小さい.零揚力における抵抗係数は半頂角20°および25°の模型に対してはCole, SolomonおよびWillmarthの実験結果[3]と良く一致している.しかし遷音速相似法則による抵抗係数の整理は良い結果を示さない.大きな半頂角の模型(25°および30°)に関しては揚力係数およびPitching-Moment係数がM=0.89の近傍でほとんど不連続的と考えられるような急激な減少を示した.一方抵抗係数の変化は連続的であった.Schlieren写真による流れ場の観察により,このような空力特性の急減は模型の肩における非対称剥離と衝撃波の位置の変化によるという結論に達した.資料番号: SA4148580000