著者
中野 暁 近藤 文代
出版者
日本行動計量学会
雑誌
行動計量学 (ISSN:03855481)
巻号頁・発行日
vol.46, no.1, pp.19-31, 2019 (Released:2019-11-28)
参考文献数
37

The size of E-commerce market in Japan continues to grow, particularly, for Fast Moving Consumer Goods (FMCG). The aim of this study is to understand online channel use behavior, assuming that the growth of a consumers' online channel use continues. The authors proposed a Latent Growth Model to estimate the online purchase incidences (purchase or non-purchase) in FMCG. As a result, the authors identified consumer characteristics that the consumers who are likely to purchase online have a lot of time, make bulk purchases and the consumers whose online purchasing increase are time-constrained for shopping, make purchases in holidays, have high price sensitivity. It is also suggested that understanding purchase characteristics (not demographics) is important in a longitudinal perspective. Furthermore, online purchasing in FMCG has strongly influenced the experiences of the usage of EC website on PCs compared with mobile. However, the authors also suggested that the influence of mobile is increasing by consumers gaining experience over time.
著者
近藤 文代
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2006

本研究の目的は重大事件ニュースがPOSデータに表れる消費者の行動に与える影響を測定することである。消費者の行動の記録を重大事件に関連した商品の売り上げと捉え、それと報道との関係についてPOSデータを使用してARIMAモデルによる干渉分析を行い、統計的に有意なBSE問題のニュースの影響を確認することができた。さらに、地域差をモデル化するために、階層ベイズ手法によるBayesian Sampling-based ARMA モデルを構築し、モデル間でのPOSデータ分析の比較を行った。