著者
高野 光平
出版者
The Kantoh Sociological Society
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2009, no.22, pp.32-43, 2009-07-25 (Released:2013-03-28)
参考文献数
12

I produced the digital archive of 10,000 titles of early Japanese television commercials. Some of these commercials contain the elements related to the program. For instance, the cast in the program appears in the commercial, the same setting as the program is used in the commercial, or the commercial is integrated into the opening or the ending of the program. When we extract these commercials from their broadcast context and arrange them in a taxonomic space, the constructed meaning that a viewer at that time would have been experienced is lost. The loss of context can be restored to some degree by supplying textual information but it is almost impossible to do this perfectly. This case suggests that the commercials as they appeared in the flow of broadcasting and the commercials stocked in database cannot be the same semantically. A digital archive is not a transparent box. It alters the meaning of the stored material. We should advance the analysis of such power of the media.
著者
渡辺 裕 佐藤 守弘 輪島 裕介 高野 光平
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2013-04-01

学生運動が盛り上がりをみせた「1968年」は、日本戦後史における社会の転換期とされるが、この時期は同時に、芸術や文化の諸領域においても大きな変化が生じた時期でもある。この研究では、視覚文化、聴覚文化、大衆文化、メディア研究の専門家が協同して同時代の言説研究を行い、その変化を検証した。その結果、それらが政治や社会の変化を反映しているというこれまでの理解とは異なり、この時期は人々の感性や心性が大きく変化し、文化の枠組みや価値観全体が構造的な転換を蒙った時期であり、政治や社会の変化もまたその大きな動きの一環をなすものであることが明らかになった。