著者
細尾 萌子
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.56, pp.387-399, 2010-03-31

The purpose of this paper is to clarify a view of evaluation in baccalaureate in France. Baccalaureate is a certifying examination that confers the completion of high school and the qualification for university admission. It is conducted near the end of high school, and candidates take exams for almost all subjects they have finished. Most are short articles. Successful candidates can be basically admitted to enter any university. I began so by revealing characteristics of the organization of evaluation in baccalaureate. It is composed of a commission on making exam questions and three commissions on marking. In the former committee, teachers of various high schools draw up exam questions upon deliberation with chairpersons of a professor and an inspector. In the latter, high school teachers who are appointed markers adjust their grades by means of moderation. I then examined historical discussions on making exam questions and marking of baccalaureate. Diverse controversies have been developed in terms of validity, reliability and equity of evaluation. Through these investigations, I pointed out that baccalaureate has a view of evaluation aiming to assess the elevated ability at the average level of students concerning what they learned in high school without wide grade variations.

言及状況

Twitter (22 users, 23 posts, 9 favorites)

「バカロレア試験の試験委員会には、多様な高校の教員が、討議とモデレーションという協同によって問題作成と採点を行うという特徴がみられる。」細尾萌子「フランスのバカロレア試験における評価観 」2010 https://t.co/p66rRLFzQ2
@myfavoritescene @syoiti 細尾 萌子 (2010-03-31),フランスのバカロレア試験における評価観 : 問題作成と採点に関する議論の歴史的検討を通じて,京都大学大学院教育学研究科紀要,56:387-399 http://t.co/1rSAXWaj4D
http://t.co/zdZ2V9jHof 採点の前に研修があるようだ。また、採点終了後に統計的調整をしたり、内申書を加味したりもするらしい。
こういう論文があった。→「フランスのバカロレア試験における評価観 : 問題作成と 採点に関する議論の歴史的検討を通じて」 http://t.co/fqmH5qS9b5
高校教員が作る、か"フランスのバカロレア試験における評価観 "「大学教員が問題を作成(第二次世界大戦前)」「レベルの高い高校の教員が問題を作成(第二次世界大戦後から1985年まで)」「多様な高校の教員が問題を協議で作成(1986年以降」http://t.co/uzVQebRSlU
フランスのバカロレア試験における評価観--問題作成と採点に関する議論の歴史的検討を通じて (PDF) http://t.co/XOxQxFUARg
紀要pdf http://t.co/me5SdYru によると、紆余曲折(記憶力偏重や高校の予備校化を抑制する形で)を経てバカロレアが現在の形になったのは1996年。出題と採点は高校教員。別記事によると受験者/採点者比率は約5@123_euglena @hirakawah

収集済み URL リスト