著者
高口 央
出版者
流通経済大学
雑誌
流通経済大学社会学部論叢 (ISSN:0917222X)
巻号頁・発行日
vol.22, no.1, pp.89-100, 2011-10
著者
根橋 正一
出版者
流通経済大学
雑誌
流通経済大学社会学部論叢 (ISSN:0917222X)
巻号頁・発行日
vol.19, no.2, pp.67-93, 2009-03
著者
今井 芳昭
出版者
流通経済大学
雑誌
流通経済大学社会学部論叢 (ISSN:0917222X)
巻号頁・発行日
vol.2, no.1, pp.1-14, 1991-09

The present study investigated (a) the effects of social influence behaviour on the perception of oneself and the influence target and (b) the relationship between perceived social power and the perception of being influenced in an experimental context. The experimental design was a 2 (goal attainment : success vs. failure) × 2 (means of influence : strong vs. weak) factorial design. Four subjects at a time participated in the experiment as a group, and one of them supervised decoding a message by three workers. The metamorphic effects of power proposed by Kipnis (1976) did not appear confirmed in Japan. The supervisor did not devalue the workers, maintain psychological distance from them and evaluate himself favourably. The workers, however, showed self-serving attribution, and it was found out that legitimate power and punishment power significantly regressed to the perception of being influenced like the results in Imai (1989).
著者
都築 一治
出版者
流通経済大学
雑誌
流通経済大学社会学部論叢 (ISSN:0917222X)
巻号頁・発行日
vol.19, no.1, pp.91-110, 2008-10

この論文では,人びとの間にコミュニケーションが成り立つことの意味を,やや過剰に形式的に扱おうとすることを目的としている。最初に提示される架空の書評は,書評対象となる半ば実在しているけれど,書評自体は公にはどこにも示されたことのないという意味で「架空」のものである。まず,この書評を通じて,全体の基底をなす考えを示す。主要な論点は,文化的多元主義の克服に向けた試みである。共同体と,コミュニケーション対象との対応関係を概念化し,複数主体の集合としての行為者のかかわりを通して,諸共同体が緩やかな薄い共同体を形成しうることを示し,相対主義的を退けようとするのが最終的な目標である。