著者
寺内 直子
出版者
神戸大学
雑誌
国際文化学研究 : 神戸大学国際文化学部紀要 (ISSN:13405217)
巻号頁・発行日
vol.27, pp.51-80, 2007-02

Gagaku 雅楽, which is the oldest genre of Japanese traditional music preserved in the Court rituals, has experienced a rapid and drastic change after 1970s. This article will study the new movements of gagaku as artistic music by analyzing the National Theatre's activities in the last four decades and evaluate them in the history of gagaku and western contemporary artistic music. There are three new streams in gagaku for a wider public appreciation after 1970s ; 1) surviving traditional repertoire, which can be found in the standard score Meiji sentei-fu 明治撰定譜 kept by Kunaicho gakubu 宮内庁楽部 (Music Department of Imperial Household Agency) and 'reconstruction' of the lost pieces, 2) collaborative works with western artistic music ; and 3) a fusion with pop music. Kokuritsu gekijo 国立劇場, or National Theater Japan, produced a series of Gagaku kouen 雅楽公演, or gagaku concerts, as one of the important programs, in which 'reconstruction' of ancient pieces and instruments have been staged as well as the traditional (classical) repertoire since its open in 1966. Gagaku concerts tried various new experiments under the name of 'reconstruction' and made a great contribution to the development of contemporary artistic music, as opposed to the generally accepted image of gagaku such as 'eternal classics' or 'noble unchanged music'. This paper will clarify how Theater's gagaku concerts have provided an important place for collaborative creation of traditional gagaku and western avant-garde music, focusing on the contents of and the producer's intention for the 'reconstruction' project of the Theater.
著者
三上 剛史
出版者
神戸大学
雑誌
国際文化学研究 : 神戸大学国際文化学部紀要 (ISSN:13405217)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.93-116, 2007-12

The purpose of this paper is to clarify the sociological significance of "Liebe als Passion" written by Niklas Luhmann. Luhmann, a sociologist, is known for having opened up a new type of systems theory. Though he wrote many enlightening books, reference is rarely made to "Liebe als Passion" in sociological research. On the one hand, as love research, this book was probably too complicated. On the other, it was peculiar as a practical example of systems theory. But Luhmann himself considered this book central to his work. Indeed, this book might be rather eccentric as love research. However Luhmann's study of love is highly suggestive when forecasting future society and the relations between individualized persons. There are many points in this work meriting study especially with regard to the nature of individualized consciousness.
著者
金野 美奈子
出版者
神戸大学
雑誌
国際文化学研究 : 神戸大学国際文化学部紀要 (ISSN:13405217)
巻号頁・発行日
vol.27, pp.29-49, 2007-02

ジェンダーに関する規範理論と実践はジェンダー平等の概念と不可分であるが、ジェンダー平等をどのように概念化するのがふさわしいかは社会の歴史的状況によって異なる。本稿は、とりわけ先進諸国において過去30年ほどの間に顕著に現れてきた様々な多元主義状況、なかでも近年重要性を高めてきていると言われるワーク・ライフスタイル選好にかんする個人間の多元性に着目し、現代にふさわしいジェンダー平等の概念はどのようなものかを検討するものである。まず、このような多元性についてのこれまででもっとも包括的な議論である、キャサリン・ハッキムの選好理論をとりあげ、日本においても近年、この選好理論を支持するデータが得られつつあることを見る。次に、このような現代的状況にふさわしいジェンダー平等の概念として、多元主義的ジェンダー平等の概念を素描する。ジェンダー平等の多元主義的概念化とは、人々のワーク・ライフスタイル選好の根幹にジェンダー関係をめぐる世界観があることに着目し、これらの異なったジェンダー的世界観を生きる人々の間の平等を構想するものである。これに対しては、従来のフェミニズムの立場からいくっかの批判が予想される。ここでは主な批判として、「選好」に基づく概念化に対する批判、および多元主義的概念化に対する批判(特定のワーク・ライフスタイルモデルの優越性や不適切性の指摘、および統計的差別問題の指摘)を取り上げ、それぞれ妥当性を検討する。最後に、多元主義を真に可能にする社会的意味世界の構築という観点から、本稿で素描されたジェンダー平等概念にもとつく規範的社会理論がとりうる方向性を展望する。