著者
秋吉 博之 小椋(国正) 彩沙子 岩間 淳子
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要. 第5部門, 教科教育 = Memoirs of Osaka Kyoiku University (ISSN:03893480)
巻号頁・発行日
vol.64, no.1, pp.11-21, 2015-09

平成10年改訂の学習指導要領で課題選択制とされた「人の誕生」と「魚の誕生」が,平成20年改訂の学習指導要領から必修になった。改訂に伴い,新旧教科書の内容にどのような変化が見られたかを,「人の誕生」に焦点を当てて調査・分析した。その結果,以下のことが明らかになった。小単元のページ数は全出版社で増えていた。卵の成長を示す「図・写真の数」は増える傾向が見られなかったが,図や写真を大きく表示することで,視覚的によりわかりやすく工夫したものと考えられる。「人の誕生」は,保健の学習内容と重なる部分が大きい。両者の学習内容の分析を行い,学習をより充実したものにすることが今後の課題となると考えられる。In the course of study revised in 1998, there was a choice of either the unit of "human birth" or "animal birth" in elementary school 5th grade of Science in Japan. After that, the unit "animal and human birth" became a compulsory unit in the course of study revised in 2008. In this study, we focused on "human birth"and analyzed what kind of change was seen in the contents of the old and the new textbooks of about 5 publishing companies with revision. The results of the study are as follows: The pages of this unit increased at all publishing companies. The number of photographs displaying the growth of the egg did not increase. The unit was devised more clearly visually, by displaying figures and photographs. "Human birth" has many parts overlapping with the learning contents of Health. These results indicate that it is necessary to analyze the learning contents of Science and Health, and should be improved further.
著者
畦 浩二 村上 貴彦
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要. 第5部門, 教科教育 = Memoirs of Osaka Kyoiku University (ISSN:03893480)
巻号頁・発行日
vol.64, no.2, pp.13-26, 2016-02

本研究は,西日本の低地に生育しているコケ植物の中から,学校内でよく見かける雌雄同株の蘚類5種:ヒョウタンゴケ,サヤゴケ,タチヒダゴケ,ヒナノハイゴケ,ノミハニワゴケを選定し,これらの繁殖季節を明らかにすると同時に,中学校理科で活用できる教材を開発することを目的とした。大阪市内外の2地点で一年間にわたり定期採集して標本を集め,Greene(1960)に基づいて配偶子のうの発生から胞子散布に至るまでの一連の過程を追究した。その成果は,以下のようにまとめられた。(1)樹幹性のサヤゴケ,タチヒダゴケ,ヒナノハイゴケの繁殖季節のパターンはよく類似していた。(2)胞子散布の時期は5種にほぼ共通しており,概ね5~6月にかけてであった。(3)大型の胞子をつくるサヤゴケについて,胞子培養により胞子発芽から配偶体形成までの一連の過程を観察した。(4)コケ植物の生活を理解するための教材として,図版「サヤゴケの生活環」を開発した。The purpose of this study was to clarify the reproductive phenology of mosses growing well in the school and to develop the teaching material utilizing in lower secondary school science. The developmental stages of gametangia and sporophytes were investigated for the following five monoicous species: Erpodium sinense, Funaria hygrometrica, Glyphomitrium humillimum, Haplocladium angustifolium and Orthotrichum consobrinum, on the basis of specimens gathered from the two sites in Osaka. The method to record developmental stages was devised by Greene (1960). The results were the following: (1) The following three species growing on tree trunks: Erpodium sinense, Glyphomitrium humillimum and Orthotrichum consobrinum, had the similar patterns on the reproductive phenology. (2) Spores of five species were dispersed almost in May to June. (3) By the spore culture, the authors observed the process from spore germination to gametophyte formation on Glyphomitrium humillimum. (4) The authors developed the new teaching material to recognize the life of moss, which was named "Life cycle of Glyphomitrium humillimum".
著者
吉本 直弘 永田 佳奈子
出版者
大阪教育大学
雑誌
大阪教育大学紀要. 第5部門, 教科教育 = Memoirs of Osaka Kyoiku University (ISSN:03893480)
巻号頁・発行日
vol.62, no.1, pp.21-29, 2013-09

小中学生の雨に対する科学的な興味・関心の喚起を図るため,雨の強さと雨滴の大きさの関係を可視化する教材の開発を行った。光学式雨滴粒径分布計によって観測された雨滴粒径分布データを基に,雨滴の10倍の直径をもつ発泡スチロール球を用いて雨滴の粒径分布模型を製作した。雨滴の模型を用いることにより,強い雨は弱い雨と比べて大きな雨滴が降っているだけでなく,大小様々な雨滴が数多く降っていることを視覚的にわかりやすく示すことができた。The teaching materials that visualize the relationships between rainfall intensity and raindrop size were developed in order to rouse scientific interest and concern about rain for elementary and junior high school students. Based on raindrop-size-distribution data observed by an optical disdrometer, the raindrop-size-distribution models were made using the styrene foam balls with diameters ten times larger than raindrop diameters. It could be shown intelligibly using raindrop models that large raindrops and a large number of raindrops with various sizes were observed in heavy rain in comparison with light rain.