著者
笘米地 真理
出版者
法政大学公共政策研究科
雑誌
公共政策志林 = Public policy and social governance (ISSN:21875790)
巻号頁・発行日
no.3, pp.139-153, 2015-03

尖閣諸島に関する日本政府の「基本見解」は,「尖閣諸島をめぐり解決すべき領有権の問題はそもそも存在していません」である。これを見れば,明治政府が1895年に尖閣諸島を編入する閣議決定を行って以来,一貫して政府がそのように主張していたものと考えがちである。しかし,筆者は国会会議録や関連する公文書を精査し,「尖閣諸島の領有権をめぐって解決すべき問題はそもそも存在しない」と最初に政府が明言したのは1985年4月であることを修士論文で明らかにした。従来の先行研究では,日本政府による領有権問題の否定は1990年代からとするものはあるが,1985年4月の安倍晋太郎外相の国会答弁が起源だと解明したものは,管見の限り見当たらない。しかも,その安倍外相の答弁には,尖閣「問題」を解決するためのヒントとなりえる現実的な視点も含まれている。2013年12月26日,安倍晋三首相は,2006年から2007年の第一次内閣時には自制していた靖国神社参拝を実行し,中国側は強く反発した。他方,首相の父親である安倍晋太郎は,1985年4月に外相として,石油共同開発についても念頭においた上で,大陸棚の開発については「今後中国側とも相談をしていく必要がある」と答えていた。自衛隊機への中国軍機による異常接近など,その後も継続する緊張状況もふまえ,尖閣諸島「問題」に対する政策的解決策を提言したい。"The Basic View on the Sovereignty over the Senkaku Islands" : quoted from the official website of MOFA (Ministry of Foreign Affairs of Japan) is "There is no doubt that the Senkaku Islands are clearly an inherent part of the territory of Japan, in light of historical facts and based upon international law. Indeed, the Senkaku Islands are under the valid control of Japan. There exists no issue of territorial sovereignty to be resolved concerning the Senkaku Islands." If you look at this, you tend to think as that since conducted a Cabinet decision that the Meiji government incorporated the Senkaku Islands in 1895, the government had claimed so consistently. However, I was reviewing the official documents and related parliamentary proceedings, the government had stated in the first "There exists no issue of territorial sovereignty to be resolved concerning the Senkaku Islands", said that it is an April 1985 I made it clear in the essay. Some earlier studies acknowledged at the Japanese Government had been denied territorial issue since 1990s. However, in my research, I could not find a study that clarified the Foreign Minister, Mr. ABE Shintaro as the origin. Moreover, the answer of the Foreign Minister Abe, realistic view, which can be a hint to solve the Senkaku a "problem" are also included. Based on such abnormally close by the Chinese military aircraft to the SDF machine, also tension situation to continue then greatly retouched in part of the contents of my master thesis, you want to recommend policy solutions Senkaku Islands dispute.
著者
栗田 昌之
出版者
法政大学公共政策研究科
雑誌
公共政策志林 = Public policy and social governance (ISSN:21875790)
巻号頁・発行日
no.4, pp.43-58, 2016-03

本稿では主として1970 年代の防衛政策、特に「基盤的防衛力構想」の策定がその後の防衛政策に与えた影響を考察する。戦後、我が国における防衛政策は憲法上の制約、各政党の方針の違い、政府の基本的態度(日米安全保障条約、非核三原則、文民統制等)、周辺情勢の変化等々、様々な要因に影響され進められてきた。防衛担当者は、政策を策定、実行するにあたり、戦争体験者を中心とする国民の意識やメディアの態度などを常に気にしていた。そのような背景の中「基盤的防衛力構想」が策定されると、①軍事的には、それまで軍事専門家たるいわゆる制服組主導で行われていた防衛力整備政策の流れが変化し、②政治的には、主として国会における防衛政策に関する議論の流れが変化した。このそれぞれの変化を、政治家や防衛担当者の背広組と制服組の動向、および防衛力整備計画の推移を確認しながら明らかにする。
著者
向井 加奈子 藤倉 良
出版者
法政大学公共政策研究科
雑誌
公共政策志林 = Public policy and social governance (ISSN:21875790)
巻号頁・発行日
no.2, pp.87-100, 2014-03

大分県で始められた一村一品運動は,村おこしとして一定の成果をあげてきたが,活動の持続可能性をもたらす要因が明らかでない。このため,大分県および北海道で行われた運動について文献調査と面接調査を実施し,運動の提唱者である平松守彦氏が成功要因としてあげた商品開発,自主自立・創意工夫,人づくりという3条件が継続している活動に共通してあてはまっていることを明らかにした。さらに,持続可能な活動では,当事者から,参加者の「気づき」を実現させる実行力のあるリーダーが現れている。また,リーダーや当事者を側面から支援するファシリテーターの存在も確認された。The One Village One Product movement originated in Oita Prefecture, Japan, and has been recognized as significant measure in promoting the local economy. Not all efforts, however, have resulted in the same level of sustainability. Oita Prefecture, Japan, built its movement on three principles: local yet global, self-reliance & creativity, and human resource development. Interviews and a literature survey were conducted to show that this project satisfies the three principles and is sustainable. Local leaders that are able to implement participants' ideas are also required. Amongst sustainable movements are facilitators who both support and encourage the leader and participants.
著者
加藤 雅史
出版者
法政大学公共政策研究科
雑誌
公共政策志林 = Public policy and social governance (ISSN:21875790)
巻号頁・発行日
no.2, pp.43-61, 2014-03

本論文では,経済産業行政の地方分権について中小企業政策を例に考察し,中小企業政策の対象者やそれをとりまく地域にとって望ましい姿はなにか,検討をした。1999(平成11)年の中小企業基本法の改正,地方分権一括法の施行に伴う地方自治法の改正等は,中小企業政策の制度上の大きな転換であり,これにより政策上における自治体の位置づけが変わり,地域の特性に応じた中小企業政策を実施できるようになり,地域経済振興への責務を負うこととなった。こうした中,国は,現行の基本法下における政策として,地域経済対策のための法制定や改正が次々と行い,予算については,自治体向けではなく,国から地域へ直接交付される「空飛ぶ補助金」を交付している。一方で,一部自治体においては,地域経済や地域振興の取り組みの重要性を感じ,従前から独自の中小企業政策への取り組みを行っていた。その事例からは,地域内で仕事とお金が回るように図っていることがうかがえる。また,自治体間における政策の相互参照や波及効果などもみられる。しかしながら,未だに地方分権改革推進委員会等における中小企業政策の議論は,空飛ぶ補助金や二重行政について,平行線のままである。こうした状況や議論を踏まえた上で,国と自治体の別に,中小企業政策とそれに基づく具体的な施策のすみわけを提言した。This paper analyzes decentralization in the administration of the Economy, Trade and Industry, and the Government, and considers policy for small- and medium-sized companies as an example. The paper also evaluates the individuals toward whom policy for small- and medium-sized companies is aimed and the ideal shape of that policy from a regional perspec-tive. Originally, the Small and Medium Enterprise Act was established in 1963 with a view toward correcting the gap between large companies and small- and medium enterprises. However, regional measures taken under this act were nothing more than efforts made within the framework of central control. The Small and Medium Enterprise Act was later amended in 1999, and the roles and responsibilities of local governments in the revitalization of regional economies grew by leaps and bounds. The Law for the Promotion of Decentralization was also implemented in that year, and in conjunction with the Local Government Act, the relationship between local governments and the national government became equal. Policy for small- and medium-sizedcompanies (an industrial policy) became the complete responsibility of local governments.Within this context, this paper outlines efforts by the national and local governments to formulate policy for small- and medium-sized companies as well as discusses the theory of decentralization that underlies policy for small- and medium-sized companies. Finally, building on this analysis, the paper offers suggestions on how the policy for small- and medium-sized companies should be designed for national and local governments.