著者
島宗 亮平 中川 千鶴 大野 央人 白戸 宏明
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集C編 (ISSN:18848354)
巻号頁・発行日
vol.77, no.781, pp.3205-3210, 2011 (Released:2011-09-25)
参考文献数
13
被引用文献数
2 1

According to a speedup of the Shinkansen, it is increasing to feel the passage of the vertical curve. However, the actual situation is not clarified because it is hardly investigated the ride comfort about the vertical curve passage until now. Therefore, two kinds of subject experiments by the high-speed train were carried out to obtain the knowledge of the ride comfort in the vertical curve passage, and the following results were provided. It was suggested that not only the acceleration but also the jerk influenced the perception of the vertical curve. In the same condition as the passengers of the operating train, the perception ratios of the vertical curve were about 60 % at maximum speed 275 km/h, and about 70 % at that 320 km/h. In the vibration ride comfort of including the vertical curve, the railroad employees were strictly evaluated than general subjects, and young group subjects were strictly estimated than elder ones.

言及状況

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この(外部の人間には新幹線高速化の効果を計算しSNSに投稿する権利がないという)懸念は、https://t.co/gB7nLprDEJ…などの最近の縦曲線区間での乗り心地評価に関する研究結果により生じるものであり、特に「乗り心地評価に採用すべき物理量は、加速度絶対値でなく進入退出時に発生するパルスの強さ」は
@croftsnemoto ための手法として縦緩和曲線が考えられる、ということまではDMでお話ししたような記録があります(たしか1年前くらい)。参考にした資料は https://t.co/peVT2mjmB7 でした。論文中に登場する試験区間は恐らく画像にある区間でしょう。 https://t.co/5kyDsIO3tk

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